Veel bestemmingen lenen zich prima voor een vakantie van één dag.

Hop On Hop Off in Barcelona

Barcelona, één van de grootste steden van Spanje en misschien wel de populairste stedentripbestemming van het land. Jaarlijks bezoeken miljoenen toeristen uit de hele wereld Barcelona. De stad staat bekend om de schitterende bouwwerken van Antoni Gaudí, de Ramblas en natuurlijk FC Barcelona. Barcelona is vooral in de zomerperiode een populaire bestemming, niet op de minste plaats omdat de stad direct aan de Middellandse Zee ligt, vanuit het historische centrum kun je zo doorlopen naar het strand. De meeste toeristen die Barcelona in de zomermaanden bezoeken zijn dagjesmensen, die in de omgeving van de stad op vakantie zijn. Vanuit de verschillende badplaatsen kun je vrij gemakkelijk met de auto of trein naar Barcelona afreizen en er een leuke dag beleven. Redacteur Patrick van Zundert maakte al eens een “Highlights van Barcelona”.

Het is eind augustus 2021, net voordat de schoolvakanties zijn afgelopen, besluit ik om de vakantie nog wat verder op te rekken en samen met mijn dochter van dertien naar Barcelona te vliegen. Het is een lastminutebeslissing, maar omdat het internationale toerisme door de COVID nog steeds niet helemaal op terug op het oude niveau is, zijn er genoeg goedkope tickets te vinden. Na wat puzzelen vinden we relatief goedkope tickets met goede vliegtijden naar Barcelona Airport of het Josep Tarradellas Barcelona El Prat vliegveld zoals het officieel heet. We reserveren entreekaarten voor de Sagrada Familia, Park Guell en reserveren twee dagen de Hop On Hop Off bus. Als laatste gaan we op zoek naar een hotel in het centrum van de stad. Uiteindelijk kiezen we het Hotel Barcelona Catedral, dit hotel ligt midden in de Barri Gotic – het historische centrum van Barcelona – en op loopafstand zijn er twee haltes voor de Hop On Hop Off bus. Voor mijn dochter was de doorslaggevende reden om voor dit hotel te kiezen: het zwembad op het dak.

Onder normale omstandigheden is het verstandiger om je tickets voor de Sagrada Famila en Park Guell al veel eerder te boeken, deze zijn meestal al weken vooraf uitverkocht. Nu waren alle tijdssloten twee dagen voor vertrek nog te boeken. Barcelona is lopend goed te doen, zeker als je goed gebruikmaakt van het metronetwerk. Omdat ik geen zin heb om met een klagende puber door Barcelona te lopen, heb ik bedacht om tickets voor de Hop On Hop Off bus te boeken. Zo kunnen we toch het merendeel van de bezienswaardigheden met eigen ogen zien zonder dat we al te veel moeten lopen.

Overnachten in Hotel Barcelona Catedral

We zijn gisteren aan het begin van de avond aangekomen op het vliegveld van Barcelona. Na een taxiritje van iets minder dan een half uur werden we voor de deur van het hotel afgezet.  Het ritje kostte inclusief fooi 27 euro, iets meer dan je zou betalen met de bus, metro en/of trein, maar wel de snelste manier om bij het hotel te komen. Na het inchecken nemen we een kijkje bij het zwembad op het dakterras. Daarna op zoek naar een leuke plek om wat tapas te eten. Tijdens het eten maken we een schema voor de volgende dag. We hebben gereserveerde tijdsloten voor de Sagrada Familia en de Parc Guell, voor de rest van de dag maken we een plan, zodat we weten waar we moeten uitstappen en wanneer we de rode of blauwe lijn van de Hop On Hop Off bus moeten nemen. Op de kaart die in de app van Tiqets staat kunnen we onze route precies uitstippelen en zien we welke bezienswaardigheden we onderweg nog allemaal gaan tegenkomen.

Voor het gebruiken van deze kaart hebben we toestemming gekregen van Barcelona Turisme.

We staan op om half negen, volgens de puberdochter is het midden in de nacht. We slaan het ontbijtbuffet in het hotel over, want gisteren zagen we naast het hotel een Chocolate-Box zitten. Deze kleine keten staat bekend om zijn heerlijk wafels, crêpes en andere zoete ontbijtjes. Er zijn ook uitstekende koffies te krijgen.

09:00 uur – ontbijt op de trappen van de kathedraal

We bestellen een wafel met warme chocoladesaus en een Xuixo – een met suiker bedekt croissantje gevuld met crema Catalana – en koffie en thee. We nemen het “to go” en lopen een klein stukje verder en gaan op de trappen van de Kathedraal van Barcelona zitten. Op het plein voor de kerk zien we de Barcelonezen die onderweg zijn naar hun werk of de hond uitlaten en de eerste toeristen, gewapend met routekaart en telefoon.

Terwijl we op de trappen zitten worden de deuren van de Kathedraal geopend en kijk ik of het mogelijk is om even binnen te kijken. Helaas is de kathedraal nu alleen geopend voor gelovigen, maar kun je vanaf 10:00 entreekaartjes reserveren voor een bezoek aan de kathedraal en het dak van de kathedraal. Dit past niet in ons schema, jammer want vanaf het dak van de kathedraal heb je een prachtig uitzicht over de Barri Gotic.

09:30 uur – wandelen naar Place de Catalunya

Via de Carrer del Arcs, de Plaça de Carles pi i Sunyer en de Avinguda del Portal de l’Angel lopen we naar de Place de Cataluny. Normaal is dit plein bomvol met toeristen, maar nu was het plein bijna leeg.

We zien de bushalte van de blauwe route en wachten op de volgende bus. Als het goed is hoeven we nooit lang te wachten, want iedere twintig tot dertig minuten komt er bus voorbij. Bij de bushalte krijg ik van de puber te horen welke winkels we morgen allemaal moeten bezoeken en of er vandaag echt geen tijd is om al wat winkels te bekijken.

09:50 uur – de blauwe route Hop on Hop off

Bij het instappen van de bus wordt de QR-code in mijn app van Tiqets gescand en krijg ik voor de komende twee dagen een papieren ticket voor twee personen. We gaan boven zitten en na een paar minuten rijdt de bus door. Het voordeel van de Hop On Hop Off is dat we onderweg behoorlijk wat bezienswaardigheden gaan zien zonder dat we hiervoor doelgericht voor op pad moeten.

09:55 uur – Casa Batlló en La Pedrera

Wanneer we goed en wel vertrokken zijn zien we links al de eerste bezienswaardigheid liggen; Casa Batlló. De puber reageert enthousiast, van “Hé dat gebouw stond op het plaatje in het vliegtuig”. Casa Batlló is gebouwd in 1877, maar kreeg zijn huidige uiterlijk in het begin van de twintigste eeuw tijdens een renovatie die werd geleid door Antoni Gaudí. Het kleurrijke bouwwerk valt op vanwege het ontbreken van hoekige vormen. Alles aan het gebouw is een explosie van kleur en excentrieke vormen. De hele buitenkant van het gebouw is bedekt met mozaïeken die nog het meest doen denken aan de schubben van een vis en het dak lijkt de rug van een immens monster. De bus blijft jammer genoeg niet lang staan, maar niet veel verder zien we een ander hoogtepunt van Gaudí, Casa Milà. Dit gebouw – dat bekend staat als La Pedrera –  oogt minder flamboyant dan Casa Batlló, maar wie wat beter kijkt ziet de prachtige golvende beweging van het gebouw en de bijzondere balkons. Het mooiste onderdeel van dit appartementengebouw is te vinden op het dak, waar de luchtkanalen en schoorstenen staan. In Casa Milà is tegenwoordig een museum gevestigd en is de vierde etage teruggebracht in de originele stijl.

10:15 uur – Sagrada Familia

Na een busrit van ongeveer twintig minuten doemt de Sagrada Famiila ineens op tussen de huizenblokken. Dit imponerende bouwwerk, blijft een bijzonder gezicht. Hoe vaak je het ook hebt gezien. Het leuke is dat er nog steeds volop aan gebouwd wordt dus iedere keer als je het gebouw ziet is er wel weer een nieuw stuk bijgebouwd. De busrit ging veel voorspoediger dan ik gedacht had, we zijn een half uur te vroeg voor de bestelde fastpass, dus hebben we de tijd om de buitenzijde aan alle kanten te bekijken. We stappen uit aan de achterzijde van de Sagrada Familia en kijken uit op de “lijdensfaçade”. Dit deel van de kerk is pas in 1978 voltooid en heeft een veel modernere uitstraling dan de andere delen. Het oogt wat vierkanter en moderner. De beelden aan deze zijde (inclusief de opvallende Jezus) zijn gemaakt door Joseph Maria Subirachs.

We lopen links om de kerk en zien op de hoek een gebouw dat nog het meest lijkt op een enorme ananas, dit is de in 2018 voltooide westelijke sacristie. Op de oostelijk hoek van de kerk moet een identiek gebouw komen. Als we verder lopen valt direct op dat er geen grote rij met toeristen voor de kerk staat. Er is geen wachtrij! Terwijl de toeristen er normaal rondom het hele gebouw in de rij staan te wachten.

We kopen een flesje drinken in een van de vele winkeltjes in de omgeving, vinden een bankje en wachten tot we naar binnen kunnen. Vanaf het bankje zien we de geboortefaçade, het oudste deel van Sagrada Famila en het enige deel dat bijna nog helemaal onder de leiding van Gaudí is gebouwd. Dit deel van de kerk heeft een duidelijke andere stijl als de andere delen van de kerk. Vanaf het bankje proberen we te ontdekken wat voor exoterisch taferelen er allemaal te zien zijn. We zien allerlei verschillen dieren en vrolijk gekleurde stukken fruit, alles bij elkaar is het een kakofonie aan kleuren, vormen materialen. Dit zorgt ervoor, dat hoe langer je kijk hoe meer je ziet. Als het tijd is lopen we naar de voorkant van het gebouw, maken wat selfies en gaan dan richting de ingang.

10:45 uur – naar binnen bij de Sagrada Familia

Bij de entree wordt de QR-code in de app van Tiqets gescand, waarna we naar binnen mogen. Het is echt heel bijzonder dat er geen enkele vorm van een rij is, zelfs bij het scanapparaat kunnen we zo doorlopen. We bekijken de maquette op het bordes, en zien hoe het eindresultaat eruit moet gaan zien. Volgens de laatste plannen zou in 2026 de Sagrada Familia eindelijk echt af moeten zijn, precies op tijd om haar honderdvijftigste verjaardag te vieren. Andere beweren dat de kerk nooit echt af zal zijn, omdat het niet af zijn van de kerk een belangrijk onderdeel is van zijn aantrekkingskracht. Er zijn drie poorten die toegang geven tot de kerk – Geloof, Hoop en Naastenliefde – we nemen de linkse poort en lopen de kerk binnen.

Het eerste wat opvalt is het prachtige licht dat door ontelbare glas-in-loodramen naar binnenvalt. Ieder deel van de binnenzijde heeft zijn eigen kleurpalet, waardoor de kerk ieder moment van de dag een andere uitstraling heeft. Als we de kerk binnenlopen licht de kerk op in gele en rode tinten. De prachtig vormgegeven pilaren, die zo uit een oerwoud lijken weggeplukt, de indrukwekkende plafonds en de versieringen zorgen ervoor dat je niet uitgekeken raakt. We lopen een rondje door de kerk, gaan zitten op de bankjes en ontdekken steeds weer nieuwe onderdelen. Na een half uurtje, gaan we via de lijdensfaçade naar buiten. Eenmaal terug op straat lopen we terug naar de bushalte en wachten even op bus.

11:32 uur – verder met de Hop On Hop Off

Onze volgende stop is Park Guell, maar onderweg komen we nog twee bekende bezienswaardigheden tegen. Als eerste Hospital de Sant Pau, dit historische ziekenhuis – wat nog steeds in gebruik is – stamt uit de vijftiende eeuw, maar kreeg zijn huidige uiterlijk in het begin van de vorige eeuw. Het is net als veel van de bouwwerken van Gaudí gebouwd in de Catalaanse variant van de art-nouveau, het Modernisme Català. Het gehele complex is gebouwd op een terrein van driehonderd bij driehonderd meter en bestaat uit tientallen paviljoens en een hoofdgebouw. Het geheel is compleet terug te vinden op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Vanuit de bus zien we de kleurrijke daken en torentjes van de gebouwen en de entree van het hoofdgebouw.

Als we iets verder rijden komen we aan in de wijk Gracia. Dit was ooit een dorp dat grensde aan Barcelona, maar al lang geleden door de stad werd opgeslokt. Toch is het de inwoners van de wijk gelukt om hun een eigen identiteit te behouden. Mocht je meer tijd hebben, dan is het leuk om hier een rondje te lopen, langs de Vil de Gràcia en de Camp d’en Grassot i Gràcia Nova. Hoogtepunten van deze wijk zijn Park Güell, Casa Vincens en Casa Museu Gaudi.

11:50 uur – wandelen naar Park Güell

We stappen uit bij de stop Park Güell, maar vanaf hier is het nog ongeveer tien minuten lopen naar de entree van het park. De steile straatjes die naar de entree leiden, zijn veel te smal voor de grote bussen, waardoor je het laatste deel te voet zal moeten doen. Heb je hier geen zin in, dan kun je natuurlijk de taxi naar boven nemen. Met een licht mopperende puber naast me loop ik naar boven, waar we eerst even blijven kijken voor de uitgang voordat we op zoek gaan naar de ingang.

12:05 uur – Park Güell

Net als bij de Sagrada Familia staan er voor het park geen lang wachtrijen, waardoor we gelijk onze QR-codes in de Tiqets app kunnen laten scannen en het park binnenlopen. Eenmaal binnen volgen de hoofdroute door het park, op de meeste kaarten aangeduid als Ruta Monumental. We wandelen langs de drie viaducten Pont Baix, Pont del Mig en Pont de Dalt. Bij de eerste zit een straatmuzikant in de schaduw van het viaduct gitaar te spelen. Zijn repertoire bestaat uit Spaanse klassiekers die voor de nodige sfeer zorgen. Deze viaducten op schuine grove pilaren, zijn een van de mooiste en meest gefotografeerde delen van Park Guëll. Door de grille vormen, van de paden, pilaren en balkons hebben de viaducten vanuit iedere hoek een ander uiterlijk.

We lopen via wat trappen en paden over, onder en langs de viaducten. We rusten even uit op een van de bankjes in de schaduw en lopen dan verder naar boven richting Casa Trias, een van drie huizen die uiteindelijk in het park gebouwd zijn.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om in het park een woonwijk te bouwen met ongeveer zestig huizen. De inwoners van Barcelona waren niet enthousiast over het idee, waardoor er uiteindelijk slecht drie huizen gebouwd werden. In een van deze huizen heeft Gaudí een groot deel van zijn leven gewoond en is nu het museum Gaudí gevestigd. Casa Trias is niet geopend voor het publiek, maar wel leuk om even langs te lopen. We lopen verder richting het hoogste punt van het park, de Turó de les Tres Creus. Vanaf dit uitzichtpunt kun je bijna alle delen van Barcelona zien liggen. In de verte zien we de Sagrada Familia liggen, maar ook de Ramblas, en Natuurlijk de Middellandse Zee. Het uitzichtpunt is een spiraalvormige toren met drie grote kruizen op de top.

Vanaf het Turó de les Tres Creus lopen we verder richting het beroemdste deel van het park Plaça de la Natura en de kronkelende bank van mozaïek. Deze prachtige gekleurde banken met daarachter de poortwachtershuisjes en op de achtergrond de skyline van Barcelona, is verreweg het mooiste uitzicht van het park. De hoofdkleuren van de baken zijn blauw, groen en geel, kleuren die volgens Gaudí symbool stonden voor Geloof, Hoop en Liefde. Een terugkerende thema in zijn werk. Via de trappen lopen we naar de Sala Hipóstila, dat helaas gesloten was voor publiek, langs de mozaïeken trappen naar beneden. Onderweg zien we beroemde mozaïeken salamander staan. Het er behoorlijk druk, dus lopen we gelijk helemaal door naar beneden. We nemen nog een kijkje bij de poortwachtershuisjes en verlaten via de hoofdingang het park.

13:15 uur – verder op de blauwe lijn

We lopen terug richting de bushalte en hopen onderweg een leuk terras tegen te komen waar we iets kunnen eten. Helaas zit er onderweg niet veel en wat er wel zit, is van dusdanige kwaliteit dat we het liever overslaan. Eenmaal bij de bushalte hoeven we niet lang te wachten voordat de bus komt aanrijden. Dit deel van de blauwe route is minder interessant dan dat we tot nu gereden hebben. Toch komen we onderweg nog verschillende bijzondere gebouwen en gezellig ogende pleinen tegen. In het laatste deel van de rit komen we nog langs Camp Nou, het stadion van FC Barcelona. Als het aan mij had gelegen waren we hier even uitgestapt en hadden we het FC Barcelona museum bezocht en de grasmat in Camp Nou aangeraakt. Helaas hebben we niet tijd om alle hoogtepunten van Barcelona te zien en de puber is geen voetbalfan. Na een korte stop rijden we door tot de rotonde van de Avinguda Diagonal waar we moeten overstappen op de rode lijn van de Hop On Hop Off.

14:30 uur – overstappen op de rode lijn, maar eerst lunch

Ondertussen hebben we een stevige trek gekregen en gaan we in de buurt van het busstation op zoek naar en plek waar we kunnen eten. We zien niet ver van de bushalte het restaurant El Kiosko, een keten die in veel steden in Spanje te vinden is en als slogan heeeft “All you need is Nice Food”. We bestellen beide de klassieke hamburger, met frietjes. Volgens de puber een van de lekkerste hamburgers ooit, al zal dat ook wel met de stevige trek te maken hebben gehad.

Na de lunch lopen we terug naar de bushalte van de Rode Lijn, waar we iets langer dan dat we inmiddels gewend zijn moeten wachten.

15:15 uur – station Barcelona

Als we weer in de bus zitten is het station van Barcelona de eerste halte die we tegenkomen. Op zich is Barcelona Sants niet heel erg interessant, maar de verschillende kunstwerken die in de omgeving van het station staan wel. Deze maken allemaal onderdeel uit van het Parc de l’Espanya Industria. We zien een groot kunstwerk van een draak en verschillende futuristische torens. Op de pleinen rondom het station zijn opvallend veel skaters te vinden.

15:25 uur – uitstappen op Placa d’Espanya

Onze volgende stop is het Museu Nacional d’Art de Catalunya(MNAC). Dit museum heeft een eigen stop, maar we stappen iets eerder uit op het Placa d’Espanya en lopen via de Avinguda de la Reina Maria Cristina. Hier komen we als eerste de twee Venetiaanse torens tegen. Deze twee zevenenveertig meter hoge torens zijn gebouwd aan het begin van de vorige eeuw en hebben geen echte functie, behalve decoratief. We lopen verder langs de fonteinen en watervallen.

15:35 uur – Barcelona-paviljoen

We lopen wat trappen op, slaan we rechtsaf en lopen even naar het Barcelona-paviljoen dat in 1929 gebouwd is voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. Het hypermoderne ogende ontwerp van Ludwig Mies van der Rohe, is een prachtig voorbeeld tijdloze architectuur. De meubels die voor het paviljoen werden ontwerpen, worden tot op de dag van vandaag gemaakt en in dure exclusieve meubelzaken verkocht.

15:45 uur – museum Nacional d’Art de Catalunya

Nadat we de laatste trappen hebben bedwongen nemen eerst even de tijd om van het uitzicht te genieten (en terug op adem komen). Voordat we MNAC, zoals het museum bekend staat binnengaan. Het museum bestaat uit drie delen, een afdeling met Romaanse kunst, een afdeling met gotische kunst en een afdeling met moderne kust.

Als eerste gaan we naar de linkervleugel waar hoofdzakelijk wandschilderingen te vinden zijn uit de tiende elfde en twaalfde eeuw. Het merendeel van deze fresco’s komen uit verlaten kerken uit de Pyreneeën. Om de fresco’s goed tentoon te stellen zijn de kerken, gedeeltelijk of helemaal nagebouwd in het museum. Zo is er de apsis van de kathedraal van Urgell nagebouwd en een groot deel van de Santa Maria van Taüll. Sommige van de fresco’s zijn bijna helemaal bewaard gebleven terwijl andere voor het grootste deel vergaan zijn. Verder zien we er nog wat prachtig bewaard gebleven altaarstukken en houtsnijwerken.

Het gotische deel van de collectie is te vinden in de rechtervleugel. Hier komen we voornamelijk kerkelijke kunst tegen uit de dertiende tot de vijftiende eeuw. Veel altaarstukken die een Catalaanse oorsprong hebben, hierdoor is het veel van hetzelfde en lopen redelijk snel door de zalen en gangen heen. In het tweede deel van deze vleugel zien we ook nog wat later werk hangen uit de renaissance en barok.

Hierna gaan we naar de eerste etage waar de vleugels met moderne kunst uit de negentiende en twintigste eeuw te vinden zijn. We zien er meubelstukken die ontworpen zijn door Antoni Gaudì en Frederic Vidal en komen schilderijen tegen uit verschillende stromingen uit de moderne kunst. Een leuke afwisselende collectie met als hoogtepunt het kunstwerk “Mujer con sombrero y cuello de piel” van Pablo Picasso.

17:05 uur – op het dak van het museum

Sinds enkele jaren is het mogelijk om het dak van het museum te bezoeken, dit is inbegrepen in het ticket van het museum. Normaal kan dit met de lift, maar vanwege COVID moeten we de trappen naar het dak nemen. Vanaf het dak heb je een leuk uitzicht over de Montjuïc en een mooi uitzicht over de stad Barcelona. We zitten even op het bankje, kijken wat rond, voordat we weer met de trap naar beneden gaan en richting het busstation lopen.

17:25 uur – verder op de rode route

De bus stopt bijna naast de entree van het museum, waardoor we niet al te ver moeten lopen. Eenmaal terug in de bus, komen langs de verschillende bezienswaardigheden die op de Montjuïc te vinden zijn, zoals het museum Fundació de Joan Miró, het museum van de Olympische Spelen en het eindstation van de kabelbaan Montjuïc. Vanaf deze heuvel rijden we verder richting de haven van Barcelona, komen langs het aquarium van Barcelona om uiteindelijk weer terug richting de Barri Gòtic te gaan. We stappen uit bij de kathedraal van Barcelona, de stop die dicht bij het hotel ligt.

18:15 uur – ice-tea en bier op het terras

Bij één van de terrasjes op het plein voor de kathedraal ploffen we neer voor een drankje. Net als vanmorgen vroeg gebeurt er van alles op het plein en is het een leuke plek om even te zitten voordat we terug richting het hotel gaan.

18:45 uur – terug naar het hotel en even zwemmen

Terug in het hotel kleden we ons snel om en nemen een duik in het zwembad. De hele dag is er al regen voorspeld en de luchten zijn ondertussen zo donker geworden dat het vast niet lang gaat duren voor het los gaat barsten. Dus gaan we naar een korte plons nog even chillen op de kamer voordat we de stad weer in gaan om een hapje gaan eten.

20:35 uur – diner op Plaça Reial

Na de regenbui lopen via de smalle straten van de Barri Gothic naar het Plaça Reial, waar we een plaatsje vinden onder een parasol bij Ocaña. Vooraf bestellen we wat tapas; pescaditos fritos (gefrituurde glasalen), Russa amb ventresca (Russische salade met tonijn), pa de coca amb tomàquet (brood met tomaten) en als hoofd een paella met zeevruchten. Het eten is simpel, maar van goede kwaliteit. Al met al een heerlijke afsluiter van onze dag in Barcelona.

De volgende dag bezoeken we nog enkele highlights zoals de Ramblas, Barceloneta en gaan we winkelen in de Bari Gothic met als hoogtepunt een bezoek aan de Galeries Maldà waar verschillende fanstores te vinden zijn. We eten tapas in de Barri Gothic en brengen de rest van de dag door in de H&M, Primark en in vintage kledingwinkels. De puber scoorde aan de Carrer dels Tallers wat vintage kleding, vond bij de H&M een Metallica T-shirt en verliet teleurgesteld de Funkostore in de Galeries Maldà wat tussen de honderden Funko’s stond niet degene die ze zocht.