Veel bestemmingen lenen zich prima voor een vakantie van één dag.

Historisch Valencia

De stad Valencia prijkte al jaren op mijn verlanglijstje, maar op één of andere manier kwam het er niet van om daadwerkelijk naar deze stad af te reizen. Nu was het eindelijk zover en wilde ik zoveel mogelijk uit deze korte citybreak halen als mogelijk. Ik bezocht de stad met een goede vriend van me. Vooraf had ik van meerdere mensen gehoord dat Valencia een echte fietsstad is en dat het echte hoogtepunten van Valencia niet te vinden is in het historische centrum van de stad, maar in de drooggelegde rivierbedding van de Turia ook wel bekend als de Turia Tuinen. Hier zijn onder andere de geweldige bouwwerken van de Spaanse architect Santiago Calatrava te vinden. Toch ga ik deze gebouwen en de Turia Tuinen op mijn eerste dag in Valencia niet bekijken. Ik ga me concentreren op het historische centrum van de stad. Over onze 12 uur in de Turia Tuinen zal zeker nog een nieuw blog verschijnen.

We zijn gisteren aangekomen in Valencia en hebben op het vliegveld in een automaat al een Valenciacard gekocht. Het is handiger om dit vooraf via het internet te doen. De kaart is dan ten eerste goedkoper en je hoeft niet met gepast geld te betalen. De reden dat we de kaart gelijk gekocht hebben is omdat je met deze card gratis met het openbaar vervoer mag reizen. Zo besparen we al bijna vijf euro omdat we geen kaartje voor de metro moeten kopen. We slapen in het Vincci Palace hotel niet ver van het metrostation Colón. Liever een ander hotel, lees in dit blog waar je de beste hotels van Valencia te vinden zijn.

algemeen-2

08:30 uur – ontbijt

We staan redelijk vroeg op want we willen veel van de stad zien. We komen aan bij het uitgebreide ontbijtbuffet van het hotel waar je naast goede koffie en heerlijk broodjes ook een glaasje champagne kunt krijgen. We houden het echter bij een glaasje jus d’orange, we zijn immers in Valencia, een kopje espresso, een broodje ei met spek en wat vers fruit. Na het uitgebreide ontbijt is het eindelijk tijd om de stad te gaan verkennen, maar niet voordat we een bezoekje hebben gebracht aan het kantoor van Visit Valencia dat naast ons hotel zit.

ontbijt

09:00 uur – Visit Valencia

Ze gaan om negen uur open en als de rolluiken opengaan zijn we dan ook de eerste die binnenlopen. We vragen de dame van het kantoor of er stadswandelingen zijn. Deze zijn er wel, maar alleen onder begeleiding van een gids. Aangezien we hiermee nou niet echt goede ervaringen hebben slaan we dit aanbod vriendelijk af. We nemen een kaart van de stad mee waarop de highlights zijn aangekruist en gaan Valencia verkennen.

visit-valencia

09:15 uur – kathedraal van Valencia

Onze eerste stop is de kathedraal van Valencia. De prachtige kerk met zijn bijzondere klokkentoren behoort tot de mooiste bezienswaardigheden van de stad. De bouw van de Catedral de Santa Maria de Valencia startte in de dertiende eeuw en hij is in de veertiende eeuw voltooid. In de kathedraal zijn vandaag de dag enkele prachtige kunstschatten te vinden waaronder enkele werken van de kunstenaar Fransico Goya. Toen we de kerk om kwart over negen binnenliepen was er een mis aan de gang. Aangezien we het niet echt gepast vinden om de kerk te bezoeken tijdens de mis gaan we vrij snel terug naar buiten. We zien wel staan dat de toren vanaf 10:00 geopend is dus komen we zeker terug voor een bezoekje.

kathedraal-van-valencia

09:20 uur – Plaza de La Virgen

Plaza de La Virgin is te vinden achter de kathedraal van Valencia en is zonder twijfel het belangrijkste plein van de stad. Het plein bestond al ten tijde van de Romeinse overheersing. Het midden van het plein wordt gevormd door de Fuente Del Agua de la Acequia een schitterende fontein. We hadden bedacht om een kopje koffie op één van de terrassen op het plein te drinken, maar jammer genoeg zijn we te vroeg. De meeste terrassen zijn nog niet geopend. We besluiten dan maar om een bezoekje te brengen aan de andere geloofsgebouw op dit plein, de Basílica de la Virgen de Los Desamparados. Ook hier is de kerk goed gevuld met gelovigen die aan het bidden zijn. We nemen kijkje en proberen zo geruisloos mogelijk de basiliek weer te verlaten. Als je de basiliek bezoekt kijk dan wel even naar boven naar de schitterend beschilderde koepel. Deze fresco’s zijn in het begin van de achttiende eeuw door Antonio Palomino aangebracht.

basilica-de-la-virgen-de-los-desamparados

plaza-de-la-virgen

09:35 uur – Carrer de Navellos, Torres de Serranos, Carrer del Serrans en Plaça de Manises

Vanaf Plaza de la Virgin lopen we de Carrer de Navellos op. De meeste winkeltjes, bars en restaurants beginnen langzaam te ontwaken en het ene na het andere rolluik gaat open. We lopen langs het goed beveiligde gerechtsgebouw van Valencia naar de Torres de Serranos. Deze veertiende-eeuwse poort is lang onderdeel geweest van de stadsmuren van Valencia. Van de twaalf originele stadspoorten zijn alleen de Torres de Serranos en de Torres de Quart bewaard gebleven. In de oude stadspoort is vandaag de dag een klein stadsmuseum te vinden. We lopen via de Carrer de Serrans en de Plaça de Manises weer terug naar de Plaza de la Virgin en de kathedraal van Valencia.

torres-de-serranos

10:00 uur – bezoek El Micalet

Om tien uur precies staan we voor de ingang van de kathedraal van Valencia om de toren te bezoeken. We komen er tot onze schrik gelijk achter dat de kathedraal pas vanaf tien uur geopend is voor het publiek en dat je een behoorlijk entree moet betalen. Aangezien we de binnenzijde al vluchtig gezien hebben gaan we niet de kathedraal binnen maar lopen naar de ingang van de toren. Hier moeten we nog even wachten voor de uiterst onvriendelijk dame de hekken opent en ons een entreekaartje verkoopt. Wat ons te wachten staat is een fikse beklimming van 207 treden voor we op de top zijn. De treden zijn behoorlijk hoog, waardoor we behoorlijk buiten adem de top bereiken. Eenmaal bovenop de toren heb je een schitterend uitzicht over Valencia. Bij helder weer kun je bijna de hele stad overzien en in de verte zelfs de Middellandse Zee zien liggen. Wat in het uitzicht gelijk opvalt zijn de schitterende bouwwerken van Calatrava in de Turia Tuinen. Na een minuut of tien van het uitzicht te hebben genoten en we terug op adem zijn gekomen is het tijd geworden om onze stadswandeling te vervolgen.

el-micalet

10:20 uur – El Carmen

Onze volgende stop is het museum voor Moderne kunst van Valencia, het IVAN. Om hier te komen moet je dwars door de wijk El Carmen. Deze wijk staat bekend als één van de mooiste en leukste van de stad. In de Calle Cabalerros zijn tal van bars en restaurants te vinden. In de straten hieromheen kom je allerlei leuke winkeltjes tegen die de wijk uniek maken. Het allermooiste van deze wijk is de streetart. Er zijn in deze wijk behoorlijk wat kunstwerken te vinden van beroemde artiesten. Hou je ogen dus open terwijl je door deze wijk loopt.

la-carmen

10:45 uur – museu de prehistoria de Valencia

In onze zoektocht naar het IVAM stuitten we eerst op het Museu de Prehistoria de Valencia. Aangezien dit museum gratis bezocht kan worden, als je in het bezit bent van de Valenciacard, besluiten we eerst dit museum te verkennen. Op het moment dat wij het museum bezoeken is er een tijdelijke expositie aan de gang over de prehistorie en stripboeken. Een leuke kleine tentoonstelling met veel originele stripboeken. Als we op de eerste verdieping de eerste zaal van het museum binnenlopen komen we er gelijk achter dat het prehistorisch museum van Valencia een megamuseum is waar je niet zomaar doorheen gewandeld bent. Verdeeld over twee verdiepingen word je meegenomen op een reis door de tijd die begint bij de eerste bewoning van de omgeving van Valencia en eindigt bij de Romeinen en de Visigoten. Topstuk van het museum is het beeldje “Guerrero de Mogente”. Dit gegoten bronzen beeldje is gevonden in 1931 en stamt uit de vijfde of zesde eeuw voor Christus.

museu-de-prehistoria-de-valencia

museu-de-prehistoria-de-valencia-2

11:30 uur – Museu Valencià d’Etnologia

In het Museu de Prehistoria de Valencia loop je in één moeite door naar het Museu Valencià d’Etnologia. In dit volkenkundig museum wordt de geschiedenis van Valencia verteld van achttienhonderd tot het begin van de Tweede Wereldoorlog. De collectie van het museum is op zich niet heel interessant maar de manier van tentoonstellen wel. Iedere ruimte die je binnengaat heeft een compleet ander uiterlijk. Dit zorgt ervoor dat de tentoonstelling blijft intrigeren en verassen. Na een korte wandeling door dit museum is het nu toch echt tijd geworden om het IVAM te bezoeken.

museu-valencia-d-etnologia

11:45 uur – IVAM

Hier eenmaal aangekomen blijkt één van de twee vaste tentoonstellingsruimtes te zijn gesloten. Laat dit nu net diegene zijn waarvoor we het museum een bezoek brachten. Helaas geen Ignacio Pinazo Camarlench voor ons. Wel brengen we een bezoek aan de tijdelijke exposities en de vaste tentoonstellingsruimte. In deze ruimte worden behoorlijk wat kunstwerken van de Julio González getoond. Zijn werken bestaan hoofdzakelijk uit ijzeren beelden die intrigerende schaduwen op de wanden achterlaten. In het museum is de grootste collectie ter wereld van deze kunstenaar te vinden. We verlaten het museum en gaan richting één van de grootste toeristische trekpleisters van Valencia de “Mercado Central”. We lopen via de smalle straatjes van het historische centrum naar de markt toe. Tegenover de markt ligt de Església dels Sants Joans.

ivam

12:50 uur – Església dels Sants Joans

De Església dels Sants Joans ook wel bekend als de Sant Joan del Mercat is het oudste nog steeds bestaande geloofsgebouw van Valencia. De bouw van de kerk startte in de eerste helft van de dertiende eeuw maar van deze originele kerk is door twee grote branden maar weinig bewaard gebleven. Na de laatste grote brand aan het einde van de zestiende eeuw kreeg de kerk een barok uiterlijk. In de kerk zijn enkele schitterende fresco’s te zien van José Vergara. Na een kort bezoek aan de kerk steken we de straat over en lopen de markt op.

esglesia-dels-sants-joans

13:00 uur – Mercado Central

Op het moment dat ik de markt op kom lopen valt mijn mond letterlijk open van verbazing. Zelden heb ik zo’n schitterende markt gezien. Niet alleen de vele kleurige kraampjes maken indruk, maar het gebouw zelf is er één van ongekende schoonheid. De markt is gebouwd in het begin van de twintigste eeuw in de art nouveaustijl. Het is hiermee de oudste overdekte markt van Europa die nog steeds voor zijn originele doel gebruikt wordt. Er zijn op de markt ongeveer driehonderd verschillende kramen te vinden waar je de meest uiteenlopende etenswaren kunt kopen. Echt alles wat eetbaar is wordt verkocht op de markt. Met name op de vlees- en visafdeling kom je soms dubieuze waren tegen. Op de afdelingen groente, fruit en kruiden wordt je overvallen door de geur van exotische groenten en de zoete geur van vers fruit. Al dat kijken naar eten heeft ons hongerig gemaakt. Net buiten de markt zijn er tal van etenstentjes te vinden waar je voor een paar centen een geweldige maaltijd kunt nuttigen. Er zijn er zelf bars waar je net gekochte lekkernijen voor je kunt laten bereiden.

mercato-central-2

mercato-central

13:30 uur – lunch

We gaan op één van de terrasjes zitten en bestellen beide een broodje calamares met aioli en een biertje. Tot onze verbazing krijgen we een glas Amstel voorgeschoteld. We hadden een typisch Spaans pils verwacht, maar de Amstel lest de dorst ook. Het broodje is zoals je hem mag verwachten in een tentje als deze vers, vet en lekker. Ik neem nog een biertje om de vette bek weg te spoelen en dan is het toch echt tijd geworden om onze ontdekkingstocht te vervolgen.

lunch

14:10 uur – Ayuntamiento

Via de Avinguda de Maria Cristina lopen we richting het Ayuntamiento oftewel het gemeentehuis van Valencia. Dit schitterende barokke gebouw behoort tot de architectonische hoogtepunten van de historische binnenstad. Het is gebouwd in de tweede helft van de achttiende eeuw in de barokke- en renaissancestijl. Het stadhuis van Valencia kan vrij bezocht worden. In het stadhuis kun je onder andere een bezoek brengen aan het Musea Històric Municipal, de oude balzaal en de publieke tribunes van de vergaderzaal van het bestuur van de stad. Hoogtepunt voor velen is echter het balkon van het stadhuis. Vanaf dit balkon heb je een schitterend uitzicht op het Plaça de l’Ajuntament en het tegenovergelegen postkantoor van Valencia. Een bezoek aan het Ayuntamiento van Valencia en de verschillende musea is gratis. Om veiligheidsredenen moet je wel door een metaaldetector lopen en je tas wordt gecontroleerd.

ayuntamiento

ayuntamiento-2

14:30 uur – station van Valencia

Via de Avinguda Marques de Sotello lopen naar de Plaza de Toros, maar eerst worden we nog blij verrast door het station van Valencia. Station València-Nord om precies te zijn. Het is een schitterend Art Nouveau station dat gebouwd is in 1917. Op de gevel zijn bloemen, sinaasappelen en oranjebloesems te vinden. De binnenzijde van de stationshal is al even indrukwekkend de muren en plafonds zijn bedekt met prachtige Art Nouveaumotieven en de oude houten loketten zijn er nog steeds te vinden.

station-van-valencia

14:35 uur – plaza de Toros en het Museo Taurino de Valencia

Van het station van Valencia lopen door naar het naastgelegen Plaza de Toros. We lopen rechtsom langs het gebouw in de hoop een ingang te vinden. Deze komen we tegen als we al bijna helemaal rondom het gebouw zijn gelopen in de Passetge Dr. Serra. We kopen een kaartje en nemen eerste een kijkje in de arena. Ondanks het feit dat het stierenvechten niet oké is, blijft het aanblik van een dergelijk stadion toch iets magisch hebben. De arena stamt uit de tweede helft van de negentiende eeuw en bied plaats aan 12.000 toeschouwers. Na een kort rondje over de tribunes en door de arena brengen we nog een kort bezoek aan het Museo Taurino de Valencia. Dit is één van de oudste en meest waardevolle musea over dit onderwerp in Spanje. In het museum zijn oude pakken, attributen en een opzette stier te vinden. Verder kun je er nog een film kijken over de “edele kunst” van het stierenvechten.

plaza-de-toros

15:10 uur – hotel

Van ons tochtje door het historische centrum van Valencia hebben we het ondertussen behoorlijk warm gekregen. We gaan dus even terug naar ons hotel voor een snelle douche en een schoon shirt. Na het grootste deel van de historische binnenstad te hebben gezien zijn we wel toe aan iets anders en besluiten naar het strand te gaan.

16:00 uur – metro en tram

Ons hotel zit in de buurt van metrostation Colón. Hier hebben we verschillende opties om op het strand te komen. We besluiten de eerste de beste metro te nemen. Deze neemt ons mee station Benimaclet waar we moeten overstappen op de tram. Met de metro en de tram kun je zonder problemen reizen met je Valenciacard. We stappen uit bij station Eugenia Vines en lopen in vijf minuten naar het strand.

metro

16:25 uur – Playa del Cabanyal – Las Arenas

We lopen over het strand dat opvallend breed is verder naar playa del Cabanyal – Las Arenas het populairste strand van Valencia. We nemen een duik en genieten van de zon. De stranden van Valencia zijn behoorlijk druk zeker de eerste tien tot twintig meter bij het water. In de zomermaanden zijn er douches, toiletten en strandwachten op dit strand te vinden. Na een paar uurtjes in de zon en in de zee beginnen we honger en dorst te krijgen en besluiten we wat te gaan eten.

las-arenas

18:30 uur – eten… of toch niet

Ik had vooraf al even gekeken wat de beste plaats was om paella te eten aan het strand in Valencia. De eer kwam toe aan het restaurant “La Pepica”. Volgens sommige verhalen zouden Ernest Hemingway en Orson Wellens er in de jaren twintig van de vorige eeuw er meerdere malen gegeten hebben. Als het goed genoeg is voor Hemingway dan geldt dat zeker ook voor ons. Eenmaal bij het restaurant aangekomen staan we voor een gesloten deur. Het restaurant gaat pas om 20:30 open. Logisch natuurlijk we zijn in Spanje maar we hadden er geen rekening mee gehouden. We willen perse hier onze paella eten dus besluiten we om wat te gaan drinken in de Marina Beach Club. We komen goed weg want we hebben niet gereserveerd en krijgen het laatste tafeltje toebedeeld. We drinken er enkele biertjes terwijl een dj relaxte loungemuziek aan het draaien is. Een paar biertjes en wat tapas verder is het nu toch eindelijk tijd geworden om de beroemde paella te gaan proeven.

beachclub

20:45 uur – paella de Valencia

We arriveren om kwart voor negen in het restaurant dat pas een kwartiertje open is maar ook hier hebben we geluk en krijgen het laatste tafeltje op het terras. De obers zijn er voortvarend vriendelijk en behulpzaam. Al krijg je wel het gevoel dat ze je zo snel mogelijk weer buiten willen hebben want de volgende gasten staan alweer te wachten. Op de kaart staan naast de verschillende paella’s ook allerlei andere regionale specialiteiten. We kiezen natuurlijk voor een paella maar welke… uiteindelijk besluiten we om voor de paella Valeciana te gaan. Dit bleek niet zo’n goede keus te zijn aangezien er in deze paella niets anders zit dan rijst, witte Spaanse bonen, sperziebonen en kip. De smaak was goed maar het geheel was wat saai. Al met al was het goede maaltijd maar niet het wachten waard.

paella

Na mijn eerste dag in Valencia kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat het geweldige stad is. Het allereerste wat me opviel was de het een bijzonder schone en nette stad is. Zelfs de buitenwijken van Valencia zien er beter uit dan het centrum in menig andere grote stad in Spanje. Veel van de huizen en openbare gebouwen zin het historische centrum van Valencia zijn de afgelopen decennia gerestaureerd. Dit geeft op de één of andere manier een erg prettig gevoel als je door de stad loopt.

Natuurlijk heb ik maar een klein deel van deze stad gezien en heb ik volgens sommige het mooiste deel van Valencia de “Jardin de Turia” en het daarin liggende “Ciutat de les Arts i les Ciències” niet bezocht. Dit staat voor de volgende dag op stapel hierover lees je meer op Valencia op de fiets.