Veel bestemmingen lenen zich prima voor een vakantie van één dag.

De highlights van Malaga

Malaga is na Sevilla de grootste stad van Andalusië. De stad staat bekend als de hoofdstad van de Costa del Sol en wordt jaarlijks door miljoenen toeristen bezocht. Het merendeel van deze toeristen zijn dagjesmensen die elders aan de Costa del Sol verblijven. Toch heeft de stad meer dan genoeg te bieden voor een korte of lange stedentrip. Zeker wanneer je bedenkt dat er in de directe omgeving van de stad meerdere stranden te vinden zijn. Zo kun je tijdens een zomerse citytrip de combinatie van stad en strand maken. In dat opzicht lijkt de stad behoorlijk op Barcelona.

De stad Malaga is gevormd door zijn bewogen geschiedenis. De plaats van het huidige Malaga werd al bewoond voor de komst van de Romeinen. De Romeinen veroverden de stad op de Carthagers. In de Romeinse periode werden in de stad tal van belangrijke bouwwerken geplaatst. Het Romeinse amfitheater is van de weinige bouwwerken waarvan de resten nog te zien zijn in het centrum van de stad. In de middeleeuwen maakte Malaga deel uit van het Islamitische rijk Al-Andalus. Het Alcazar werd in deze periode gebouwd. Deze overheersing zou bijna zeven eeuwen duren en heeft duidelijke kenmerken achter gelaten in de stad. Aan het einde van de vijftiende eeuw is tijdens de Reconquista na zware gevechten de stad veroverd door de Spanjaarden. De Moren werden geëxecuteerd of tot slaaf gemaakt.  De laatste niet Spaanse overheerser was Napoleon die, in de 19e eeuw, twee jaar de stad in handen had.

Net als de meeste toeristen verblijven we niet in Malaga zelf, maar hebben we een hotel in het nabijgelegen Marbella. We beginnen onze dag dus niet in Malaga, maar worden wakker in Marbella waar we ontbijten in ons hotel voordat we met onze huurauto op het gemak naar Malaga rijden. Het is vanaf Marbella naar Malaga ongeveer drie kwartier rijden, als het verkeer niet tegenzit natuurlijk. Het is vakantie dus we doen redelijk rustig. Het Centre de Pompidou gaat om 09:30 open en we willen rond die tijd in de stad zijn. Mede hierdoor en het feit dat we waarschijnlijk niet gaan dineren in Malaga zullen we geen twaalf uur in de stad doorbrengen. Toch gaan we proberen om in de beperkte tijd een goed beeld van de stad geven.

Wij zijn in Malaga in de periode tussen Kerst en Oud en Nieuw. De hele stad is nog in kerstsferen en het lijkt erop dat veel van de inwoners van de stad nog vakantie hebben. Gelukkig zijn wel alle musea en andere bezienswaardigheden in de stad gewoon geopend.

09:20 uur – parkeren aan de haven

Na een vlotte rit naar Malaga en een wat drukkere rit door het centrum van de stad komen we aan bij de parkeergarage in de haven van Malaga. We rijden de auto in de parking Muello Uno en zoeken een plekje. Het is een moderne parkeergarage waar het zoeken naar een plekje vergemakkelijkt wordt via een rijroute en cijfers die aangeven hoeveel vrije plaatsen er nog zijn in een rij. We parkeren de auto en nemen de lift naar de begane grond. We komen uit op het plein voor het Centre Pompidou Malaga. Op dit plein is een kleine kerstmarkt, aangezien we iets te vroeg zijn lopen we er een klein rondje en drinken een kopje koffie bij een van de tentjes.

09:35 uur – bezoek aan de Centre Pompidou Malaga

We steken de markt over en lopen richting de ingang van het Museum. Het Centre de Pompidou Malaga was het eerste bijhuis van het Centre Georges Pompidou in Parijs. In de dependance zijn hoofdzakelijk werken te vinden die in bruikleen zijn van het museum in Parijs. Naast de vaste collectie is er altijd een tijdelijke expositie in het museum. Op het moment dat we het museum binnenlopen worden we aangesproken door een dame van het museum die ons vertelt welke expositie er momenteel te zien is en welke combokaarten er allemaal verkocht worden. Ben je van plan om net als we, tijdens je bezoek aan Malaga behoorlijk wat musea en andere bezienswaardigheden te gaan bezoeken dan kan het goedkoper zijn om op voorhand een MalagaPass te kopen. Met deze pas kun je een deel van de musea gratis bezoeken en bij andere krijg je korting.

Tijdens onze wandeling door het museum komen we prachtige schilderijen en kunstwerken tegen van Pablo Picasso, Frida Kahlo, Francis Bacon, Alberto Giacometti, Georg Baselitz en René Magritte. Het museum is bijzonder ruim opgezet waardoor de verschillende kunstwerken en opstellingen goed tot hun recht komen. De vaste collectie is mooi, maar niet al te groot. Nadat we vaste collectie bezocht hebben, nemen we nog een kijkje bij de tijdelijke expositie. Het thema van deze expositie is vrij vertaald ”Bouw de lucht, opblaasbare architectuur en ontwerpen”. We zien allerlei opblaasbare kunstwerken en ontwerpen, van alledaagse opblaasbare strandstoelen en bedden tot plattegronden van enorme architectonische kunstwerken die waarschijnlijk nooit gebouwd gaan worden.

10:20 uur – langs de kiosk van bureau voor toerisme

Vanaf het Centre de Pompidou Malaga lopen we via het park de Malaga over de Paseo del Parque richting het centrum van de stad. Na het stadhuis slaan we rechtsaf en komen uiteindelijk uit bij een dependance van het bureau voor toerisme. Als we vragen om wat informatie over de stad en wat nu echt de leukste dingen zijn om te bezoeken krijgen we een kaart in onze handen gedrukt waar wat rondjes op gezet zijn. De blikken van de dame maken duidelijk dat dit is waar we het mee moeten doen. Gelukkig hadden we zelf vooraf al wat dingen opgezocht en gaan we verder onze eigen weg volgen. Als eerste gaan we richting de kathedraal van Malaga.

10:35 uur – kathedraal van Malaga

De bouw van de kathedraal van Malaga is gestart in de eerste helft van de zestiende eeuw en werd pas in het tweede deel van de achttiende eeuw afgerond. De belangrijkste reden dat het meer dan tweehonderd jaar geduurd heeft voordat de kathedraal werd afgebouwd is geldgebrek. Toch is hier binnenin de kerk maar weinig van te zien. Zelden hebben we zoveel pracht en praal binnen een kathedraal gezien als in die van Malaga. Het enorme schip van de kathedraal is met een ongelooflijk gevoel voor detail gedecoreerd. Overal waar je kijkt zijn er tekenen van de renaissance architectuur te zien, maar er zijn ook gotische en barokke elementen in de kathedraal te vinden. Je komt echt ogen te kort. Persoonlijk hoogtepunten zijn de prachtige glas-in-loodramen, het priesterkoor en de twee enorme orgels. Nadat we een tijdje in de kerk hebben rondgestruind, gaan we richting de zijingang. Bij onze entreekaarten voor de kathedraal hebben we ook kaartjes gekocht om het dak van de kathedraal te bezoeken.

10:55 uur – dak van de kathedraal

Eenmaal aangekomen bij de zij-ingang komen we erachter dat het om een begeleide tour gaat. Ieder uur is er een nieuwe rondleiding. We hebben geluk en de volgende tour start al over vijf minuten. Als de kaartjes gescand zijn wordt de deur geopend en kunnen we aan de klim beginnen. We lezen dat we in totaal ongeveer tweehonderd treden moeten klimmen voordat we boven zijn. De klim is verdeeld in twee delen. Vanaf het tussenstuk heb je een redelijk uitzicht goed over het centrum van Malaga. Eenmaal op het dak is goed te zien waarom de kathedraal van Malaga de bijnaam de eenarmige dame heeft. Hoewel in 1782 de bouw voltooid werd, is de kathedraal nooit echt afgebouwd. Een van de torens staat er maar half.

De rondleiding met gids houdt in werkelijkheid in dat de verschillende delen van het dak stuk voor stuk geopend worden terwijl de gids daarna weer op een bankje gaat zitten wachten. Toch is het erg indrukwekkend om op dit eeuwenoude dak rond te lopen. Niet op zijn minst om de fantastische uitzichten die je er hebt over de stad en zijn omgeving. Met name het uitzicht op de haven van Malaga en het Alcazaba is erg mooi. Al met al brengen we redelijk wat tijd door op het dak.

11:52 uur – museo Carmen Thyssen

Eenmaal terug beneden, lopen we richting het Museo Carmen Thyssen. Onderweg lopen we langs leuke winkeltjes en werpen een blik in de Iglesia del Santo Cristo de la Sulad, die ondanks zijn mooie koepel na de Kathedraal van Malaga wat simpeltjes oogt.

Het Museo Carmen Thyssen is gevestigd in het voormalige Palacio de Villalón. Het museum opende er in 2011 zijn deuren. Het museum is vernoemd naar de vijfde vrouw van Baron Thyssen-Bornemisza en voormalig miss Spanje Carmen “Tita” Thyssen. Het museum bevat hoofdzakelijk kunstwerken van Spaanse kunstenaars die in de omgeving van Malaga werkzaam zijn geweest, maar ook ver daarbuiten. Het museum geeft een goed beeld van de kunststromingen van de laatste paar honderd jaar in dit deel van Spanje. Naast de vaste collectie zijn er altijd meerdere tijdelijke exposities in het museum te vinden. Sommige kunnen gratis bezocht worden voor andere moet je een kaartje kopen. Op het moment dat wij het museum bezoeken is er een gratis tentoonstelling van de Fransman Henri Matisse en op de bovenste verdieping een grote expositie over de werken van Francisco Iturrino.

13:05 uur – mercado de Salamanca

Ondertussen hebben we zin in de lunch gekregen en denken op een van de markten van Malaga wat te gaan eten. Nadat we de kaart uitvoerig bestudeerd hebben besluiten we naar de kleinere en minder toeristische Mercado de Salamanca te lopen. We komen langs leuke pleintjes, gezellige straatjes en laten langzaam het toeristische deel van de stad achter ons. Eenmaal bij de markt vervliegt de hoop er iets te kunnen eten. Alhoewel het een prachtige authentieke markt is, waar je waarschijnlijk geen toeristen tegen zal komen, is het toch een beetje een tegenvaller. Natuurlijk lopen we wel een klein rondje over de markt die gebouwd is in het begin van de twintigste eeuw in de Neo Múdejar stijl. De markt is toe aan een opknapbeurt, maar de indrukwekkende gevel laat nog wel zijn oude allure zien.

13:20 uur – lunch bij Pepa y Pepe

We zoeken de snelste route terug naar het historische centrum van de stad, waar we op zoek gaan naar een leuk plekje om te lunchen. De zon is ondertussen aangenaam gaan schijnen en willen een plekje ergens op een terras. Na wat zoeken komen we uiteindelijk uit bij Pepa y Pepe. Het terras van dit tapasrestaurant zit behoorlijk vol, maar er is nog een tafeltje vrij. We stellen wat verschillende tapas en een biertje tegen de dorst. Als eerste krijgen we de patatas bravas op tafel gezet gevolg door een salade russe. Later volgden nog wat gefrituurde inktvis, pata negra en angulas fritas. Natuurlijk hadden we veel te veel besteld want we gingen met honger aan tafel. De kwaliteit van de tapas bij Pepa y Pepe is niet de allerbeste, maar de zon maakt een hoop goed.

14:45 uur – Museo Interactivo de la Música Malaga

Na de lunch zijn we toe aan iets actiefs en lopen richting het Museo Interactivo de la Música Malaga. Volgens onze dochter het leukste museum van Malaga. Het museum beschikt over een indrukwekkende collectie muziekinstrumenten. Zo staan er eeuwenoude gitaren, instrumenten gemaakt van schedels, schildpadschilden en antieke vleugels. Het allerleukste van het museum is dat er interactieve ruimtes zijn waar je de verschillende instrumenten echt kunt proberen. Deze ruimten hebben een afwijkende rode kleur om vergissingen te voorkomen. Je kunt er zelf op een piano, gong, drumstel, viool, xylofoon of gitaar spelen. Deze kamers zijn niet alleen aan hun kleur te herkennen, maar ook aan het kabaal dat eruit komt. Na uitvoerig de verschillende instrumenten te hebben getest en een vluchtige blik in de rest van het museum gaan we op zoek naar het Picasso Museum. Volgens de meeste reisgidsen het hoogtepunt van een bezoek aan Malaga.

15:40 uur – Picasso museum

De belangrijkste rede dat een van de bekendste Picasso musea ter wereld in Malaga te vinden is, is het simpele feit dat Pablo Picasso in Malaga geboren is. Het huidige museum ligt op een steenworp afstand van het geboortehuis van Picasso. Toch zijn er in het museum, maar weinig echte beroemde werken van Picasso te vinden. De kunstwerken in het museum beslaan hoofdzakelijk de beginfase en de latere periode van Picasso. De grote werken zijn te vinden in Barcelona, Parijs en andere grote kunstmusea overal ter wereld.

Ondanks dit staat er toch een behoorlijke rij voor de deur van het Picasso museum van Malaga op het moment dat wij aan komen lopen. Dit komt omdat ze de doorstroming van het museum willen garanderen en dat er slechts twee kassa’s open zijn. Na ongeveer een kwartier wachten mogen we eindelijk het museum in, je kunt gratis gebruik maken een audiogids, maar wij gaan zelf een rondje door het museum lopen. Het eerste wat opvalt is dat het enorm druk is in het museum en dat voor bijna alle schilderijen wel een groep toeristen staat. Ondanks de drukte en het feit dat er niet echte bekende werken van Picasso te vinden zijn is het toch een leuk museum om in rond te lopen. Niet op de minste plaats omdat het museum in een prachtig historisch pand is gevestigd. Als we langs de verschillende kunstwerken zijn gelopen en een bezoekje hebben gebracht aan de souvenirwinkel gaan we weer naar buiten en zien we dat de rij buiten nog langer is geworden.

Wil je deze wachtrij liever mijden dan kun je het beste op voorhand een kaartje online bestellen.

16:38 uur – amfitheater van Malaga

Na het museum lopen we richting het Alcazaba van Malaga, onderweg lopen we langs het Romeins amfitheater. Dit amfitheater is gebouwd in de tweede eeuw na Christus en is herontdekt in de tweede helft van de negentiende eeuw tijdens opgravingen. Het is mogelijk om het amfitheater en de opgravingen eromheen te bezoeken, maar om eerlijk te zijn heb je vanaf het plein voor het theater al het beste uitzicht op deze Romeinse bezienswaardigheid.

16:45 uur – Alcazaba van Malaga

Het Alcazaba behoort tot de mooiste bezienswaardigheden van de stad. De oudste delen van dit Moorse paleis stammen uit de negende eeuw, in de elfde eeuw werd het Moorse fort en de stadsmuren verder uitgebreid. Hoewel het Alcazaba door de Moren is gebouwd, heeft het toch typische Romeinse kenmerken. Dit komt grotendeels doordat de Moren delen van het amfitheater hebben gebruikt om het fort te bouwen. Zo zijn er duidelijk Romeinse pilaren en andere delen van het amfitheater te herkennen.  Het Alcazaba behoort tot de mooiste en beste bewaard gebleven Moorse forten van Spanje.

De ingang van de Alcazaba van Malaga zit rechts naast het amfitheater. Om in het fort te komen moet je behoorlijk wat hoogtemeters overwinnen. Eenmaal in het Alcazaba word je getrakteerd op prachtige uitzichten vanaf de muren van het fort terwijl de binnenzijde van het fort eruitziet als de verhalen uit Duizend-en-een-nacht. Overal zijn prachtige vijvers en waterkanalen aangelegd, die ooit bedoeld waren om de schitterende tuinen van water te voorzien. Nadat we bijna een uurtje door de tuinen, over de muren en in de verschillende ruimtes hebben rondgelopen moeten we het terrein verlaten, want ze gaan sluiten.

17:50 uur – drankje op het terras bij El Pimpi

Tegenover het Alcazaba en het amfitheater van Malaga zit de bar bodega El Pimpi. De perfecte plaats om op het terras nog even te genieten van de allerlaatste zonnestralen van de dag. Jammer genoeg verdwijnt die bijna gelijk als we op het terras gaan zitten, gelukkig worden gelijk de terrasverwarmers aangezet, waardoor het nog steeds aangenaam is buiten. We drinken een biertje op het terras eten er wat olijven bij. We zitten heerlijk te genieten waardoor we net iets te laat weer op pad gaan richting het uitzicht bij het Castillo Gibralfaro.

18:45 uur – ondergaande zon bij het Castillo Gibralfaro

Het is een stevige klim naar boven richting het Castillo Gibralfaro. Als we halverwege zijn zien we al de laatste zonnestralen verdwijnen achter de bergen. Halverwege is het uitzicht niet verkeerd en besluiten via de andere zijde terug te lopen, zo komen gelijk weer uit op de plaats waar de auto geparkeerd staat.

19:05 uur – rondje op de kerstmarkt

Aangezien de lichtjes op de kerstmarkt nu aan zijn lopen we er nog een klein rondje, kopen er wat vers gebrande nootjes en lopen naar de parkeergarage. De haven van Malaga is normaal gesproken de ideale plek om wat te eten. Enkele van de beste restaurants van de stad zijn hier te vinden. Omdat het voor Spaanse begrippen nog erg vroeg is om wat te eten zijn de meeste restaurants nu nog leeg of zelfs nog niet geopend. We hebben geen zin om langer in de stad te blijven hangen en rijden terug naar Marbella.

19:15 uur – terug naar Marbella

Eenmaal uit de parkeergarage komen we uit in een wirwar van eenrichtingstraatjes en wegafsluitingen. Gelukkig duurt het niet al te lang voor we weer de doorgaande weg hebben gevonden. Achteraf bleek dat we niet de goede uitrit hadden gepakt uit de parkeergarage. Let dus goed op; waar je de parking Muello Uno weer verlaat.

De stad Malaga heeft ons aangenaam verrast. Geen enkel moment hebben we ons verveeld of het idee gehad dat we in een toeristisch centrum aan het rondlopen waren. Of dit in de zomermaanden ook zo is kunnen we natuurlijk niet zeggen. Malaga is een charmante stad, een mooie mix van authenticiteit, toeristische bezienswaardigheden en musea. We kunnen een bezoek aan en in Malaga aanraden. We verbleven slechts een dag in de stad en hebben alles behalve het gevoel dat we al zijn uitgekeken op Malaga. We zouden er met gemak nog twee of drie onszelf kunnen bezighouden zonder dat het ons zou gaan vervelen. Zeker als je bedenkt dat je vanuit Malaga zo in het heuvelachtige achterland van Andalusië bent waar de beroemde witte dorpjes van Andalusië te vinden zijn.

Enkele tips waar wij geen tijd meer voor hadden

Fietstochten in Malaga – een leuke manier om de stad Malaga op een nieuwe manier te ontdekken is met de fiets. Dit is ondanks de grote hoogteverschillen in de stad toch zeer goed te doen. Bekijk de fietstochten met (Nederlandse) gids bij Baja Bikes.

Castillo Gibralfaro – een veertiende-eeuws kasteel, gebouwd op het hoogste punt van de stad. Het uitzicht vanaf dit kasteel schijnt fantastisch te zijn.

Plaza de torros La Malagueta Malaga – de stierenvechterarena van Malaga. Naast de arena is er een museum te vinden over de geschiedenis van Malaga en het stierenvechten

Museo Revello de Toro – net als Picasso is Felix Revello de Toro een in Malaga geboren kunstenaar. De schilder staat met name bekend om zijn portretten en groepsportretten.

Mercado Central de Atarazanas – De grootste en bekendste overdekte markt van Malaga. Met name de opvallende glas-in-loodramen van de markt zijn kenmerkend voor deze markt.

Automuseum van Malaga – net buiten het historische centrum van de stad in een oude tabaksfabriek is het automuseum van Malaga gevestigd. Het museum heeft een indrukwekkende collectie met historische auto’s.

Centro de Arte Contemporaneo de Malaga– beter bekend onder zijn afkorting het CAC museum. Dit is het belangrijkste moderne kunstmuseum van de stad en misschien wel van de hele regio.

Playa de la Malagueta – Het populairste en mooiste strand van Malaga aan de Costa del Sol. De verschillende strandtentjes verkopen vers gegrilde sardientjes en heerlijke cocktails

Botanische tuinen van Malaga – op ongeveer vijf kilometer van de stad liggen de botanische van Malaga. Een aanrader als je even wilt ontsnappen aan de drukte van de stad.

Casa natal de Pablo Picasso – in het geboortehuis van Picasso is een klein museum over de schilder te vinden. Voor het museum is een bronzen beeld van Picasso op een bankje te zien.