Veel bestemmingen lenen zich prima voor een vakantie van één dag.

Sevilla op de fiets

Ons gezin houdt van Spanje. Bij het zoeken naar een stedentripbestemming voor de meivakantie was het voor ons dan ook vooral zoeken binnen de Spaanse steden. De keuze is daarbij vrij snel op Sevilla gevallen. Ik heb deze hoofdstad van Andalusië ruim twee jaar geleden bezocht en een jaar of veertien geleden heb ik met mijn vrouw en oudste dochter ook al een keer in Sevilla doorgebracht. Kijkend naar wat de stad te bieden heeft en het gunstige klimaat waar je in de regel eind april mee te maken hebt kwam onze voorkeur al snel bij Sevilla uit.

Omdat de Transavia vliegtickets zo last minute veel te duur waren, zijn we met Ryanair naar Sevilla gevlogen. Voor een vlucht van 2,5 uur is deze lowbudget maatschappij prima te doen. We hebben een paar overnachtingen geboekt in het centrum van de stad, bij Friendly Rentals Tempo Museo. Dit zijn ruime appartementen die direct bij het Museum voor Schone Kunsten ligt. Binnen twintig minuten kun je naar de Kathedraal van Sevilla lopen.

Wij verblijven langer dan één dag in Sevilla, maar gebruiken wel de eerste dag om uitgebreid kennis te maken met de hoogtepunten van de stad. Zo heb ik vooraf de fietstocht Highlights van Sevilla geboekt via Baja Bikes. Daarnaast heb ik ook alvast tickets via internet geboekt voor het Real Alcazar de Sevilla, wat de belangrijkste bezienswaardigheid van Sevilla is. De rest van de dag gebruiken we om de oude wijk Santa Cruz te bezoeken, tapas te eten en om kennis te maken met de traditionele muziek- en dansvorm flamenco. Met ‘we’ bedoel ik mijn gezin met twee tienerdochters van vijftien en elf jaar.

08:15 uur – ontbijt

Omdat we gisteravond pas arriveerden in Sevilla hebben we geen tijd gehad om boodschappen te doen. Voor het ontbijt moeten we het dus buiten de deur gaan zoeken. In een stad als Sevilla is het absoluut geen ramp om het ochtendmaal in een publieke gelegenheid te nuttigen. Je kunt op veel plekken lekker en goedkoop ontbijten. Zo hoeven wij maar drie minuten vanuit ons appartement te lopen om een willekeurige bar binnen te stappen waar we kunnen ontbijten. Voor ongeveer vijftien euro hebben we alle vier ontbeten. Een typisch Spaans ontbijt is een tostada. Dat is een geroosterd broodje met beleg. In mijn geval met olijfolie en Iberische ham.

sevilla-0815-ontbijt

08:50 uur – Metropol Parasol

Voordat we aan de geplande fietstocht beginnen lopen we eerst via de Calle Alfonso XII die overgaat in de Calle Imagen naar Metropol Parasol. Dit is een uniek project dat voor zover bij mij bekend op geen enkele andere bezienswaardigheid wereldwijd lijkt. Metropol Parasol is een enorme houten constructie die boven de Plaza de la Encarnacion aangebracht is. Dankzij deze constructie heeft de stad twee vliegen in één klap geslagen. Ten eerste zijn de archeologische restanten op deze manier behouden gebleven, ten tweede heeft Sevilla er op deze manier een bijzondere attractie aan over gehouden die een prachtig uitzicht over de stad biedt. Onder de constructie is er een boerenmarkt ingericht en kun je een archeologisch museum bezoeken. Op de parasols is een wandelweg aangebracht en is er de mogelijkheid om te genieten van een hapje en een drankje op een panoramaterras.

sevilla-0850-metropol-parasol

Voor 9 euro kopen we drie kaartjes. De jongste mag voor niets naar boven. Met de lift gaan we naar boven om van het uitzicht te genieten. Helaas zien we ook wat we vanochtend al waarnamen toen we buiten kwamen: in plaats van een strakblauwe lucht zijn het dreigende wolken die boven Sevilla te zien zijn. Geen typisch weer voor Sevilla eind april, maar zeker wel mogelijk als je naar de klimaatstatistieken van Sevilla kijkt. De voorspelling is gelukkig dat het de komende uren open moet trekken. Daar houden we dan maar aan vast. Je kunt vanaf Metropol Parasol de Giralda heel goed onderscheiden. Dit is de klokkentoren van de kathedraal.

sevilla-0850-metropol-parasol-uitzicht

09:45 uur – in de rij

Voor vandaag hebben we een fietstocht ingepland. De fiets in combinatie met een gids is een ideale manier om een eerste indruk van de stad te krijgen. We beginnen een stedentrip dan ook geregeld met een fietstocht op de eerste dag na aankomst. Net als anders hebben we ook dit keer onze fietstocht door Sevilla bij Baja Bikes geboekt. Dit keer hebben we voor de fietstour ‘De Highlights van Sevilla’ gekozen. Met onze reservering in de hand sluiten we aan in de rij. Op het moment dat we aan de beurt zijn krijgen we onze fietsen uitgereikt en worden we aan gids Lucia toegewezen.

sevilla-0945-inderij

10:10 uur – fietstocht

Vandaag zijn er veel fietsers, waardoor er met meerdere groepen op pad gegaan wordt. Het verbaast me niets. Het is immers meivakantie in Nederland en als er een volk is dat graag fietst dan zijn wij dat wel. Wij worden ingedeeld bij de groep die door gids Lucia begeleid wordt. Lucia is een local die in Sevilla geboren en opgegroeid is, maar ook enige tijd in Nederland gewoond heeft. Hierdoor heeft ze voor een Spaanse van haar leeftijd een goede beheersing van het Nederlands. Het voordeel dat ze niet Nederlands is maar haar roots in Sevilla heeft is dat ze het gevoel, de historie en de tradities van de stad natuurlijk als geen ander kent. Tien minuten na de geplande aanvangstijd gaan we met een groep van naar schatting iets minder dan twintig mensen op pad.

sevilla-1010-fietstocht

10:20 uur – Triana

De eerste stop is aan het begin van de wijk Triana. Deze volkswijk ligt ten westen van de rivier Guadalquivir. We fietsen over de Puente de Isabel II naar Triana. Deze brug wordt ook wel Puente de Triana genoemd. We stoppen aan de overkant van Mercado de Triana. Dit is de overdekte markt van Triana. Hier staat een standbeeld van een matador. Door het gat in dit monument kun je naar de klokkentoren van de kathedraal kijken: de Giralda. Hiervoor moet je wel een beetje door de knieën buigen. Sevillianen zeggen daarom ook wel dat de trotse mensen uit Triana op deze manier moeten buigen voor het symbool van de stad zelf.

sevilla-1020-triana

10:30 uur – de lipstick

Een van de deelneemsters aan de fietstocht vraagt naar het hoge gebouw dat in noordelijke richting te zien is. Deze Torre Sevilla is nogal controversieel. De locals vinden het over het algemeen maar een lelijk gebouw dat niets met de stad te maken heeft. Het feit dat het eigenlijk als hoofdkantoor van een bank bedoelde was zal er ook wel wat mee te maken hebben. De overname van de spaarbank Cajasol door La Caixa terwijl de bouw nog bezig was heeft de plannen veranderd. La Caixa heeft het gebouw wel af laten bouwen, maar het is geen bankgebouw geworden. Op dit moment wordt het onderste deel omgebouwd tot winkelcentrum. De andere verdiepingen krijgen verschillende functies zoals kantoren, appartementen en een hotel.

Locals noemen de Torre Cajasol (zoals de toren eigenlijk zou heten) vaak gekscherend ‘lipstick’ vanwege de vorm die het bouwwerk heeft. UNESCO moest overigens niet zo lachen met de toren. Op het moment dat de toren hoger dreigde te gaan worden dan de Giralda wilde UNESCO de bouw stil laten leggen of anders zouden de inschrijvingen van Sevilla op de werelderfgoedlijst in gevaar komen. een schikking met La Caixa (lees: een flinke financiële vergoeding) heeft dit voorkomen. Uiteindelijk is de bouw voortgezet en is de 178 meter hoge Torre Sevilla in 2015 geopend.

sevilla-1030-lipstick

10:50 uur – Torre del Oro

We fietsen in zuidelijke richting over Betis naar de Plaza de Cuba. Hier maken we een stop waarbij we een mooi uitzicht hebben op de Torre del Oro. Deze toren is van oorsprong door de Almohaden gebouwd. In eerste instantie om de scheepvaart op de Guadalquivir te controleren en in tweede instantie om mee te helpen de oude binnenstad en met name het Real Alcázar te beschermen. Ten tijde van de vele reizen naar Amerika zou er goud opgeslagen zijn in de toren, waardoor hij de naam Torre del Oro kreeg. Nadat de toren in de achttiende eeuw door een aardbeving flink beschadigd werd scheelde het niet veel of de Torre del Oro zou gesloopt worden. Onder leiding van de Belgische ingenieur en architect Sebastian van der Borcht kreeg de toren een nieuw bovendeel waarbij de gebruikelijke Andalusische stijlelementen op fraaie wijze behouden bleven. Omdat het ontwerp ‘klopte’ is de toren van de sloop gered en kunnen we hem tegenwoordig nog aanschouwen. Tegenwoordig kun je het Maritiem Museum bezoeken dat in de toren gevestigd is.

sevilla-1050-torre-del-oro

11:10 uur – Palacio de San Telmo

De volgende stop is bij het Palacio de San Telmo. Dit barokke paleis laat zien hoe barokke architectuur lokaal toegepast werd in de zeventiende eeuw. Opvallend is de enorm indrukwekkende entree die centraal in het gebouw aangebracht is en die daardoor een herkenbaar barokke uiterlijk heeft. De rest van het gebouw is echter veel strakker en wijkt hiermee duidelijk af van het centrale deel. Hier kun je juist typisch Andalusische elementen terugvinden in de vorm van het vele ijzerwerk voor de ramen en het dak is bedekt met tegeltjes uit de streek.

sevilla-1110-palacio-de-san-telmo

11:25 uur – stadhuis

We fietsen langs de kathedraal van Sevilla. Dat doen we via de Avenida de la Constitución. Deze vrij brede straat mag je wel een beetje als de hoofdstraat van het centrum van Sevilla zien. Omdat voetgangers er zich niet altijd bewust van zijn dat er een fietspad door deze straat loopt is het wel een beetje oppassen geblazen. De fietsbel moet dan ook meerdere keren gebruikt worden. We arriveren op de Plaza San Francisco. Deze naam heeft het plein omdat hier vroeger het klooster van San Francisco stond. Nadat deze grotendeels afgebrand is zijn de Franciscanen naar een andere locatie in Sevilla vertrokken. De restanten zijn omgebouwd tot een nieuw stadhuis voor Sevilla. Het zestiende-eeuwse Ayuntamiento de Sevilla is in een fraaie Renaissancestijl gebouwd. Op het moment dat wij hier zijn en Lucia uitleg aan he geven is zijn ze de plek net helemaal aan het ombouwen tot een filmset. Het blijkt te gaan om een Spaanse televisieserie die zich in de zestiende eeuw afspeelt en die eind dit jaar uitgezonden zal gaan worden.

sevilla-1125-stadhuis

11:45 uur – koffie

De fietstocht wordt onderbroken voor een koffiepauze. Dat doen we bij Café-Bar Citroen die in de wijk Pasarela ligt. Wat ons betreft hadden we liever gewoon doorgefietst, maar ik begrijp dat er ook mensen zullen zijn die een pauze wel op prijs stellen. So be it. We genieten van onze koffie terwijl we vaststellen dat het weer inmiddels een heel stuk beter geworden is dan eerder deze ochtend. De dreigende wolken zijn verdwenen en de lucht begint wat stukken blauw te tonen. Op het moment dat de zon doorbreekt is het ineens veel aangenamer.

sevilla-1145-koffie

12:15 uur – Parque de María Luisa

Na het afrekenen van de koffie stappen we weer op de fiets. We fietsen gedurende ongeveer tien minuten door het Parque de María Luisa. Dit in 1911 aangelegde park is het belangrijkste stadspark van Sevilla. Het beslaat een oppervlakte van 100 hectare en dient tevens als een botanische tuin. Het Maria Luisa Park kent veel schaduw, wat tijdens de zeer hete zomerdagen zeer welkom is bij de bewoners. In het park vind je verschillende waterpartijen en monumenten. Omdat we op de fiets slechts een kleine indruk krijgen van een deel van het park, besluiten we later terug te gaan voor een wandeling. Dat zal vandaag niet zijn, maar we hebben morgen nog een dag in Sevilla.

sevilla-1215-marialuisapark

12:25 uur – Plaza de España

Aan de noordoostelijke zijde van Parque de María Luisa ligt mijn favoriete plekje in Sevilla: Plaza de España. Dit plein is nog geen negentig jaar geleden aangelegd vanwege de wereldtentoonstelling die in Sevilla in 1929 gehouden werd. Het indrukwekkende gebouw aan de Plaza de España is het Spanje-paviljoen. Het is in de vorm van een halve cirkel gebouwd en staat in de richting van de voormalige Spaanse koloniën in Latijns Amerika. Het gebouw is opgebouwd uit baksteen en bevat veel elementen van keramiek. We hebben een minuut of tien om hier foto’s te maken voordat we terugfietsen naar de plek waar we de fietstocht gestart zijn.

sevilla-1225-plaza-de-espana

De fietstocht zit er om 13:05 uur op. Vijf minuten later dan gepland, maar we waren ook iets later vertrokken. We leveren onze fiets in, nemen afscheid van Lucia en geven haar een paar euro fooi. Daarna gaan we te voet richting de kathedraal. Ik weet dat er in de Calle Mateos Gago aardig wat bars/restaurants zitten waar je goede tapas kunt eten.

13:30 uur – lunch

Voor de lunch zijn we bij Cervecería Giralda beland. Vanwege het tijdstip is het erg druk op de terrassen van Calle Mateos Gago, dus we hebben alleen maar binnen plek. Dat is geen ramp, want het authentieke interieur is een plaatje om te zien. We bestellen verschillende tapas die we met z’n allen gaan delen. Opvallend is dat ze bij Cervecería Giralda nogal van sausjes houden. Vrijwel ieder gerechtje dat we besteld hebben is van een sausje voorzien. Erg is het niet, omdat de smaken prima zijn. Het lekkerste gerecht dat we besteld hebben is de gevulde paprika, hoewel de zacht gegaarde ossenstaart zeker ook erg lekker is. Na ruim een uur binnen gezeten te hebben reken ik 40 euro af inclusief fooi, wat gezien de maaltijden en de locatie zeker een zeer schappelijke prijs is.

sevilla-1330-lunch

sevilla-1330-lunch-interieur

15:00 uur – Real Alcázar

Het Real Alcazar de Sevilla staat op het programma. Dit is één van de oudste paleizen ter wereld dat nog in gebruik is en het is tevens één van de drukst bezochte bezienswaardigheden van Spanje . Dat betekent soms zeer lange wachtrijen bij de kassa, zeker omdat er slechts een beperkt aantal mensen per tijdslot naar binnen mag. Ik ben daarom zo verstandig geweest om vooraf vanuit Nederland alvast skip-the-line tickets voor het Alcázar te reserveren.

sevilla-1500-skiptheline

We moeten wel naar binnen op de door ons gereserveerde tijd en dat is 15:00 uur. Je kunt daarna zo lang binnenblijven als dat je wilt. We passeren lekker de rechtse rij en sluiten aan bij het korte rijtje van mensen die al een ticket hebben. Binnen vijf minuten staan we binnen, waarna mijn jongste dochter meteen de prachtige rozen gaat fotograferen die in de tuin staan.

sevilla-1500-alcazar2-rozen

Het paleis kent haar oorsprong in de tiende eeuw, toen de Moren aan de macht waren op een groot deel van het Iberisch schiereiland en dus ook hier in Sevilla. Het oudste deel van het kasteel werd in 913 gebouwd. In de elfde eeuw werd er een deel bijgebouwd in opdracht van koning Al-Mutadid en zijn zoon Al-Mutamid het Al Muwarak. In de twaalfde eeuw bouwden de Almohaden er ook weer een stuk bij. In de veertiende eeuw en vijftiende eeuw werd het paleis onder het heroverde christelijke regime aangepast en uitgebouwd waarbij de christelijke waarden centraal stonden. De bouw en aanpassingen over een lange periode hebben voor een fraaie mix van architectonische stijlen gezorgd. De mudéjar-stijl is de meest bijzondere en aantrekkelijke stijl van het Alcázar. We lopen van ruimte naar ruimte en genieten van dit bijzondere paleis.

sevilla-1500-alcazar3

Na een groot deel van de ruimtes in het gebouw zelf bezocht te hebben gaan we de tuinen in. Omdat ook de paleistuinen in verschillende periodes aangelegd zijn zie je hier weer verschillende inrichtingsstijlen terug. We beginnen zoals veel bezoekers bij de Estanque de Mercurio en de Galería de Grutesco. Deze benaming is geheel op zijn plaats, want deze enorme galerij mag je zonder enige twijfel grotesk noemen. We genieten van de heerlijke paleistuinen en raken nog even verstrikt in de Jardín de Laberinto. Dit labyrint is een doolhof waar je niet 1-2-3 uit geraakt.

sevilla-1500-alcazar4-tuin

Uiteindelijk hebben we bijna twee uur doorgebracht in het Alcázar. Dat valt niet tegen, want de spanningsboog van onze tieners is normaalgesproken minder lang in alles wat maar enigszins op een museum lijkt. Ook onze dochters konden konden deze bijzondere bezienswaardigheid kennelijk goed waarderen.

16:50 uur – Kathedraal van Sevilla

We lopen in een paar minuten tijd naar die andere grote bezienswaardigheid in Sevilla: de Catedral de Santa María de la Sede die vooral bekend staat als kortweg de Kathedraal van Sevilla. Deze gotische kathedraal is niet alleen figuurlijk een grote bezienswaardigheid, ook in afmetingen is het een grootse kathedraal. Het is zelfs de grootste gotische kathedraal ter wereld. Vroeger heeft er op deze plek een moskee gestaan. Nadat de Moren verdreven werden uit Sevilla is de vroegere Aljama-moskee grotendeels gesloopt en is hier een katholieke kathedraal verrezen. Je kunt op een enkele plek, zoals bijvoorbeeld in de muur naast de Giralda, zien dat er eerst een moskee gestaan heeft.

sevilla-1650-kathedraal-rij

Omdat ik ook voor de kathedraal geen tickets besteld had moeten we aansluiten in de wachtrij voor de kassa. Uiteindelijk doen we er zo’n twintig minuten over om binnen te komen. Dat valt nog mee, want de rij die we vanochtend zagen staan toen we op de fiets passeerden was zeker vier keer zo lang. Het tijdstip is nu duidelijk gunstiger.

sevilla-1650-kathedraal-columbus

Het is te merken dat de dames net bijna twee uur in het Koninklijk paleis doorgebracht hebben. De kathedraal wordt dan ook in vrij hoog tempo ‘afgewerkt’. We bewonderen het grafmonument ter ere van Columbus, de vele schilderijen van Spaanse meesters en het zeer fraaie altaar dat van achter een hek bewonderd kan worden. Binnen een klein half uurtje staan we weer buiten.

sevilla-1650-kathedraal-altaar

17:35 uur – Santa Cruz

Vanuit de kathedraal lopen we verder de wijk Santa Cruz in. Dit is één van de oudste wijken van Sevilla waar je door nauwe straten en steegjes langs sfeervolle pleinen en prachtige oude pandjes geleid wordt. Een groot deel van Barrio Santa Cruz behoorde tot de Joodse wijk ofwel de Judería. Na de herovering van Sevilla door de christenen is het uiterlijk van de wijk wel deels veranderd. De wirwar aan straatjes is gelukkig behouden gebleven waardoor je hier heerlijk kunt wandelen.

sevilla-1735-santacruz

18:15 uur – cerveza y tapa

Na veertig minuten door Santa Cruz gewandeld te hebben komen we uit bij Bodega Santa Cruz. Deze bodega is populair onder locals en toeristen. Authentieker kun je het bijna niet vinden in Sevilla, dus is dit een heerlijke plek om eventjes te genieten van een biertje met een tapa. Het bier dat hier getapt wordt is natuurlijk Cruzcampo, want dit bier wordt in Sevilla zelf gebrouwen. We bestellen er een tapa queso en een tapa jamón bij. Dat eten we staand op, zoals het hoort.

sevilla-1815-bodega-santa-cruz

18:40 uur – shoppen

Na de dorst gelest te hebben willen de dames nog even shoppen. In de directe omgeving zijn er diverse leuke winkeltjes gespot waar je leuke souvenirs kunt kopen. Hoewel winkelen absoluut niet mijn grote hobby is leg ik me neer bij de wens van de dames en ga mee. Ik weet dat het toch niet zo lang zal duren, want we moeten een beetje bijtijds eten vanwege de gereserveerde flamencoshow later op de avond. We bezoeken verschillende winkeltjes in de wijk Santa Cruz en er worden enkele souvenirs gekocht. Ik blijf vooral veel buiten wachten om de sfeer van de wijk in me op te nemen en af en toe een foto te maken.

sevilla-1840-shoppen

19:20 uur – eten

Het avondeten vindt plaats in het Restaurant EME. Helaas niet op het dakterras omdat dat vandaag nog gesloten is, maar op de begane grond. Het restaurant serveert een mix van Italiaanse en Spaanse gerechten. Als voorgerecht geniet ik dan ook van een Italiaanse carpaccio terwijl het hoofdgerecht bestaat uit langzaam gegaarde Presa Iberica. Twee weken eerder heb ik de gebakken variant van dit overheerlijke varkensvlees op en nu probeer ik de doorgegaarde versie. Hoewel het gerecht zeker goed smaakt, vond ik de variant die ik in Cordóba op heb lekkerder. De dames gaan als hoofdgerecht voor paella met vis en schaaldieren. Deze smaakt prima. Rond half negen reken ik af, waarna we kunnen vertrekken.

sevilla-1920-eten-paella

sevilla-1920-eten-presa-iberica

21:00 uur – flamenco

Als afsluiter van de dag staat een flamenco show op het programma. Dit muziekgenre wordt vaak als typisch Spaans gezien, maar de hedendaagse vorm van flamenco komt oorspronkelijk uit Andalusië. Men noemt Sevilla als de bakermat van de flamenco en dan met name de wijk Triana. De beste flamencozangers en -dansers komen uit deze volkswijk. Wie echter de meest pure vorm van flamenco in Triana wil ontdekken die moet vaak tot middernacht wachten. Wij hebben ervoor gekozen om voor een georganiseerde show in de wijk Santa Cruz te gaan. Op basis van de goede ervaringen die ik op internet gelezen heb, heb ik de flamencoshow van Casa de la Guitarra geboekt. Ik kon kiezen uit 19:30 uur en 21:00 uur en heb het laatste tijdstip gekozen.

sevilla-2100-flamenco-guitarist

We zijn netjes om tien voor negen bij Casa de la Guitarra. We ontvangen onze kaartjes en worden naar binnen begeleid. Voor ons hebben ze de vier zitplaatsen helemaal vooraan bij het podium gereserveerd. Ik vermoed dat dat is omdat we een elfjarige bij ons hebben. We krijgen naar mijn mening nu de allerbeste plekken in het zaaltje. Na een korte uitleg door de gastheer begint om tien over negen de show. De gitarist opent met een vrij rustig flamenconummer. De intieme sfeer zorgt ervoor dat dit meteen bij je binnenkomt. Meteen wordt duidelijk dat flamenco via de oren diep naar je hart gaat.

sevilla-2100-flamenco-zanger

Tijdens de show worden er verschillende stijlen flamenco gespeeld. Standaard is het typische twaalftelsysteem waarop vrijwel alle flamencosongs gebaseerd zijn. Na het eerste liedje komt er een zanger bij die niet zingt, maar door middel van zijn voeten en handen de gitarist ritmisch begeleidt. Hierdoor kan de formidabele gitarist bij het uptempo deel goed de maat houden. Je voelt de energie van de samenwerking. Bij het derde lied gaat de zanger ook zingen. In eerste instantie Arabisch aandoende klanken zorgen ervoor dat er nog meer passie in de muziek komt. Wat is dit mooi!

sevilla-2100-flamenco-danseres

Hoogtepunt van de show is op het moment dat de flamencodanseres mee gaat doen. Binnen het uur treedt zij twee keer mee op. Wat een energie, wat een passie! We voelen de flamenco in al onze zenuwen. Dit is een stukje Spaanse folklore die ons nog meer van dit fantastische land laten houden. Op het moment dat de show voorbij is, is het onze tijd om onze handen stuk te klappen. Hoewel je weet dat je getuige bent geweest van een toeristische show op basis van een eeuwenoude lokale traditie zijn wij ervan overtuigd dat dit gewoon erg goed geweest moet zijn, zelfs nu een referentiekader ontbreekt. Dit smaakt naar meer. Ik weet nu al dat er voor onze reis aanstaande zomer richting de Costa Blanca een flamenco-playlist aangemaakt zal worden bij Spotify zodat we ook in de auto alvast in deze sfeer kunnen komen.