De afgelopen jaren is Rotterdam enorm in opkomst als toeristische bestemming. Mede dankzij aandacht van reisgids Lonely Planet hebben buitenlandse toeristen ontdekt dat Nederland meer is dan Amsterdam en de Keukenhof. De Zuid-Hollandse havenstad Rotterdam mag zich sinds de vermelding twee jaar geleden als vijfde stad in de lijst ‘Best of Travel: top 10 cities‘ verheugen op een toenemende belangstelling vanuit het buitenland, maar ook door Nederlandse stedentrippers. Een dagje Rotterdam of een paar dagen Rotterdam is steeds populairder aan het worden. Tijd ook voor mij om een dagbezoek aan Rotterdam te brengen voor een ‘in 12 uur’ verhaal.

Vandaag reis ik niet alleen. Jasper, mijn schoonzoon, gaat vandaag mee op pad. Zijn familie heeft hun roots in Rotterdam, hij vindt Feyenoord de beste voetbalclub van Nederland en hij is net als ik dol op moderne architectuur. Zodra Jasper de kans krijgt gaat hij (mee) naar Rotterdam. Zelf kom ik ook meerdere keren per jaar in de Maasstad. Dat is meestal voor een museumbezoek of om uit te gaan eten. Echt een hele dag naar Rotterdam doe ik zelden. Vandaag doe ik dat wel. Het belooft een heerlijke zomerse dag te worden, dus prima weer om de stad eens uitgebreid te gaan ontdekken. We gaan ons vandaag vooral focussen op de hoogtepunten van Rotterdam, waarbij we de belangrijkste bezienswaardigheden van Rotterdam op zullen zoeken.



Ik wil zoveel mogelijk uit deze dag halen. Dat betekent vroeg opstaan, want we moeten vanuit Roosendaal naar Rotterdam rijden. Dat betekent vrijwel gegarandeerd files tijdens de ochtendspits. Door op tijd te vertrekken willen we de ergste drukte voor zijn. Dat betekent rond 6 uur opstaan om vervolgens iets na half zeven in de auto te zitten. Dat lukt prima: om 6:41 uur zitten we in de auto. Het enige stukje file ervaren we waar we vanaf de A17 de A16 op moeten draaien.

07:30 uur – aankomst in Rotterdam

Ondanks de vrij drukke ochtendspits rijden we in drie kwartier tijd Rotterdam. Daar parkeer ik de auto in de Markthal. Omdat ik deze parkeerplaats een dag van tevoren al via internet gereserveerd heb betaal ik € 12,50 voor een hele dag parkeren. Het normale tarief bedraagt € 30. Een leuke besparing, dus. Omdat de Markthal zelf nog gesloten is moeten we via de lift rechtstreeks naar buiten. Daar kijken we uit op de Laurenskerk die beschenen wordt door vroege zonlicht. Misschien brengen we later nog een bezoek aan deze volledig gerestaureerde middeleeuwse kerk, misschien doen we dat ook niet.

07:55 uur – ontbijt

We strijken neer op het terras van Baker & Moore. Ik had vooraf gekeken waar je in Rotterdam kon ontbijten rond of voor 8 uur in de ochtend en op loopafstand van de auto. Dit was één van de drie zaken die goed beoordeeld werden en geen onderdeel zijn van een keten.

Mijn ontbijt is een Veni Vidi Vici, een espresso en een healthy mojito. Jasper gaat voor een lekker broodje met bacon, oude kaas, avocado, truffelmayonaisse en pijnboompitten. Het smaakt allemaal kraakvers en lekker. Dit is een heerlijk plekje om de dag te beginnen. Na het ontbijt reken ik € 24,15 af. Tegen half negen gaan we weer op pad.

08:35 uur – Centraal Station

Hoewel we vandaag niet met de trein reizen, lopen we wel naar het centraal trein station van Rotterdam. Daar is maar één reden voor: het geweldige design van dit stationsgebouw. Er zijn weinig moderne stations die ik van buiten zo gaaf vind als dit door Benthem Crouwel Architekten, Meyer en Van Schooten Architecten en West 8 ontworpen gebouw. Wat mij betreft is dit een van de pareltjes op het gebied van architectuur die je in de moderne stad Rotterdam aan kunt treffen. Interessant feit is dat de originele klok van het voorgaande stationsgebouw hergebruikt is. Met onze groothoeklens maken we enkele foto’s van het stationsgebouw. We nemen ook binnen een kijkje. Wat opvalt is de enorme ruimte die gecreëerd is.

We lopen via Weena in oostelijke richting naar het Hofplein. Ik weet niet beter dan dat Weena een van de eerste plekken in Rotterdam is waar serieuze hoogbouw weggezet is. Als je van strakke kantoorgebouwen houdt dan moet je hier zeker eventjes doorheen lopen en goed om je heen kijken. Vooral het kantoor van Unilever is redelijk complex vormgegeven.

Na enkele minuten komen wij op het Hofplein uit. Deze enorme rotonde is een van de belangrijkste verkeersknooppunten in het centrum van Rotterdam. Centraal op het plein staat een fontein die vrolijk het water in de lucht spuit. Met gevaar voor eigen leven steken we de weg over om foto’s te maken dichtbij de fontein. Wie het populaire bordspel Monopoly geregeld speelt of gespeeld heeft die moet deze bestemming Rotterdam herkennen van het speelbord. Het is een van de meest gewilde pleinen om te bezitten bij dit spel. Wie heel Rotterdam in handen heeft, heeft een redelijke kans om het potje uiteindelijk te kunnen winnen. Hoewel de straten van Amsterdam duurder zijn in het spel, blijken deze in de praktijk vaak net wat minder efficiënt te zijn. Dat is iets wat iedere Rotterdammer met mij eens zal zijn.

09:05 uur – Delftse Poort

Net op het moment dat we de Coolsingel in willen lopen zien we een paar 100 m verderop een bruine constructie staan. Het lijkt zo in de verte reconstructie van een kerkgebouw. Op het moment dat we bij het bouwwerk gearriveerd zijn, blijkt het reconstructie van de Delftse Poort te zijn. De originele stadspoort die hier stond werd in 1764 gebouwd. Vlak voor het uitbreken van de oorlog was men begonnen de oude stadspoort honderd meter te verplaatsen. Het bombardement in 1940 heeft de verplaatste onderbouw en de opgeslagen beeldhouwwerken vernietigd. Uiteindelijk is de Delftse Poort daardoor verloren gegaan, totdat vijftig jaar later de kunstenaar Cor Kraat een reconstructie ontwerpt die op de vrijwel oorspronkelijke plaats weggezet is.

Omdat de zon nog relatief laag staat en vanaf de verkeerde kant schijnt, staat de Delftse poort op dit moment nog in de schaduw. Zelfs zonder beschenen te worden door het zonlicht is het gaaf om te zien hoe de gemeente Rotterdam een oud icoon terug heeft weten te brengen in de hedendaagse stad.

09:15 uur – het stadhuis

Het stadhuis van Rotterdam is een van de weinige gebouwen dat nog een klassieke uitstraling heeft. Architect Henri Evers heeft een mix van stijlen gebruikt, waardoor je het gebouw niet direct kunt plaatsen. Het stadhuis blijkt tussen 1914 en 1920 gebouwd te zijn. In tegenstelling tot veel andere gebouwen heeft het stadhuis het bombardement in 1940 doorstaan. Het gebouw dat je nu ziet is dus nog het oorspronkelijk stadhuis dat dus vandaag al bijna een eeuw oud is.

De voorkant van het stad huis staat op dit moment ook nog in de schaduw. Ik maak een foto van het bordes dat zich boven de entree bevindt. Dit is de plek waar de Rotterdamse trots Feyenoord zijn landskampioenschappen en andere grote overwinningen viert. We bewonderen samen eventjes de plek waar clubiconen zoals Dirk Kuijt, Pierre van Hooijdonk en Coen Moulijn ooit hebben gestaan om voor een uitzinnige menigte grootse prijzen te vieren.

Via de Coolsingel komen we uit bij de Koopgoot. De officiële naam is de Beurstraverse, maar in de volksmond kreeg deze onder het straatniveau gelegen winkelstraat al snel de naam Koopgoot. Op dit moment zijn de winkels nog gesloten, waardoor het aantal mensen dat door deze populaire winkelstraat loopt nog zeer beperkt is. Wat moet je immers in de goot doen als er niets te beleven valt? Ik weet zeker dat als we hier over een paar uur nog een keer langslopen, het beeld totaal anders is. Dan zal het krioelen van de dames en heren die aan het winkelen zijn. Dit is immers het moderne winkelhart van Rotterdam, samen met de al decennia lang populaire Lijnbaan.

09:35 uur – toeristische dienst

We brengen een bezoek aan de toeristische dienst aan de Coolsingel. Daar halen we de Rotterdam Card op die ons de rest van de dag allerlei voordelen zal bieden. Een dagkaart kost € 12 en zorgt voor kortingen bij attracties, musea, restaurants en winkels.  Je kunt ook de hele dag vrij gebruik van het openbaar vervoer in Rotterdam.

Omdat we er toch zijn lopen we even naar de kelder van het gebouw. Daar kun je de Rotterdam Experience beleven. Dit is een korte kennismaking met de stad Rotterdam. Een 3 minuten durend filmpje neemt je mee naar de geschiedenis van Rotterdam en een vrij goed beeld geven maquette laat je het hedendaagse Rotterdam zien. De gehele maquette is opgebouwd in witte en grijze tinten. De grijze gebouwen zijn in aanbouw of worden in de nabije toekomst gebouwd.

Voor het gebouw van de toeristische dienst staat een uniek beeld. Het is een groen beeld van Erasmus dat door een 3D printer is gemaakt. Van afstand is het niet direct zichtbaar, van dichtbij wel omdat je dan duidelijk de laagjes kunt zien. Het beeld staat symbool voor de innovatieve kracht van Rotterdam en de vernieuwer die Erasmus was.

10:00 uur – Markthal

We hebben ondertussen rondje gemaakt: we zijn terug bij de Rotterdamse Markthal. Dit enorm gave gebouw is nu inmiddels wel open. Toen ik vanochtend de auto in de hieronder gelegen parkeergarage weg ging zetten, was de hal zelf nog gesloten. De Markthal is een woon- en winkelgebouw met een opvallend ontwerp. Het enorme boogvormige gebouw valt aan de buitenkant al op, maar van binnen is de Markthal nog veel mooier. De vele winkels en kramen zijn gesitueerd in een enorme hal waarvan de binnengevel is bekleed met een enorm kunstwerk van Arno Coenen en Iris Roskam: ‘Hoorn des Overvloeds’. Het kunstwerk bestaat uit 4000 stalen panelen die samen het kunstwerk met een oppervlakte van maar liefst 11.000 m² vormen.

We lopen langs de diverse kramen, winkels en restaurants. In de Markthal draait alles om eten en drinken. Je kunt hier allerlei delicatessen en ingrediënten kopen voor thuis, maar je kunt hier ook lekker wat eten of drinken. Het is nog vrij vroeg in de ochtend, dus wij slaan nog eventjes over.

10:20 uur – Kubuswoningen

Naast de Markthal staan de beroemde kubuswoningen. Ik herinner me nog goed dat ik als jong mannetje op de middelbare school zat en tijdens de aardrijkskundeles leerde over deze bijzondere vorm van architectuur. De kubuswoningen zijn een begrip in Rotterdam. Recent kwam ik er achter dat je een van deze woningen kunt bezoeken: de Kijk-Kubus. Die kans grijpen met beide handen aan, dus betalen we € 2,25 entree (inclusief 25% korting van de Rotterdam Card) om te zien hoe zo’n bouwkundig fenomeen er van binnen uitziet.

De 38 kubuswoningen zijn door Piet Blom ontworpen en tussen 1982 en 1984 gebouwd. De totale woonoppervlakte is ongeveer 100 vierkante meter en de inhoud ongeveer 400 vierkante meter. We lopen door de woning. Wat opvalt is hoe krap het eigenlijk allemaal is. Toch heb je hier met twee personen ruim voldoende woonruimte. Het aanbrengen van raamdecoratie of kasten vergt wel wat aanpassingsvermogen. Omdat de woning niet al te groot is, heb je het binnen tien minuten wel gezien. Toch moet je zeker wel even een kijkje nemen om een compleet beeld te hebben van de kubuswoningen.

10:35 uur – 2 colaatjes

Het is warm en we hebben er al 7,7 wandelkilometers er op zitten. Tijd voor een drankje. We gaan op het terras van Bar Apartt. Het wordt een plekje in de schaduw met uitzicht op de Oude Haven en het Witte Huis. De Oude Haven is één van de oudste havens van Rotterdam. Naar verluid zou de eerste steiger hier al halverwege de veertiende eeuw aangelegd zijn. Feit is dat hier al eeuwenlang boten liggen en dat het één van de meest aangename stukjes van Rotterdam is. Het is immers één van de weinige plekken waar je verschillende terrasjes aan het water hebt. Het Witte Huis is één van de weinige gebouwen in het centrum van Rotterdam dat de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd. Het eind negentiende eeuw gebouwde kantoorgebouw was vroeger een tijdlang het hoogste kantoorgebouw van Europa.

We bestellen twee colaatjes om de dorst te lessen en wat suiker binnen te krijgen.

11:00 uur – Maritiem Museum

Als je een havenstad als Rotterdam bezoekt dan wil je natuurlijk alles weten over de haven, de zeeschepen en alles daarom heen. In Rotterdam kun je dat allemaal ontdekken in het Maritiem Museum. Het museum bestaat uit binnen exposities en een buitenexpositie. Met onze Rotterdam Card Kunnen we gratis naar binnen. Daar bekijken we diverse schaalmodellen, informatie over veiligheid op schepen en een deels nagebouwd interieur van een cruiseboot. Op deze manier kun je kennismaken met het leven op een zeekasteel, zoals ze een cruiseschip hier noemen. Erg leuk is de offshore experience waarbij je virtueel deelneemt aan een zoektocht naar energie. Vanwege tijdgebrek slaan we dit deel vandaag over. Het is wel een reden voor mij om een keer terug te keren naar het Maritiem Museum.

Na een half uurtje staan we buiten tussen de historische boten die bij het museum horen. Persoonlijk vind ik dit het leukste stuk van het museum: bootjes kijken. Op de kade staan originele havenkranen en verschillende andere objecten die bij een havenstad horen. We lopen op ons gemak rond, maken we foto’s en Jasper verteld me dat een oom van hem op één van deze boten vroeger gewerkt heeft.

11:55 uur – Kop van Zuid

Lopen via de Erasmusbrug naar de kop van Zuid. Op de achtergrond zie ik het in 2013 opgeleverde gebouw De Rotterdam achter de tuien van de brug staan. Het licht wil weer niet meewerken. Ook nu moet ik met tegenlicht fotograferen. Zelfs dat kan de schoonheid van mijn uitzicht niet verpesten.

Halverwege de Erasmusbrug hebben we een mooi uitzicht over de Nieuwe Maas. Deze waterweg is een belangrijke levensader voor Rotterdam. Met de zon zijlings in rug maak ik een foto van skyline die zich van hieraf laat zien.

12:20 uur – lunch

Ik had vooraf een tafel gereserveerd om 12.15 uur bij Hotel New York. 5 minuten te laat arriveren we bij het terras van het hotel. Het is inmiddels 27 °C en het zonnetje schijnt uitbundig. Het terras zit daarom bomvol, op twee tafeltjes in de zon na. Ik heb weinig zin om op zo’n zomerse dag binnen te gaan zitten, dus gaan we maar in de volle zon zitten. Als hij er is moet je er ook maar van genieten, toch?

Jasper kiest het twaalfuurtje vlees, ik ga voor de variant met vis. We bestellen er een fles plat water bij. Het water zit in een prachtige fles waarop het gebouw van Hotel New York afgebeeld staat. We lunchen terwijl het zonnetje zweetstraaltjes op onze ruggen veroorzaakt. Na het eten betaal ik € 30,50 met de pin.

13:15 uur – watertaxi

We willen naar de Euromast gaan om van het uitzicht te genieten. De voet zijn van hieruit minimaal een half uur onderweg. Gelukkig kennen ze in Rotterdam de watertaxi. Een van de taxistations bevindt zich hier naast Hotel New York. We gaan naar de balie en melden dat we naar de Euromast willen. Drie minuten later zitten we in een snelle watertaxi. Deze brengt ons voor 9 euro met een snelheid van pakweg 50 kilometer per uur naar de aanlegsteiger bij de Euromast. Deze inmiddels 185 meter hoge toren ligt op enkele tientallen meters lopen.

13:20 uur – Euromast

Het is tijd voor het letterlijke hoogtepunt van Rotterdam: de Euromast. Al decennialang is dit het hoogste gebouw van de stad en een geweldige plek om een panoramisch uitzicht over Rotterdam en de Rotterdamse haven te hebben. Met de Rotterdam Card krijgen we 25% korting op een entreekaartje. De totaalprijs voor twee personen komt daarmee op € 14,60. We kunnen vrijwel direct de lift in om naar het uitzichtplatform te gaan en het uitzicht op de tweede stad van Nederland te bewonderen.

Vervolgens gaan we met een draaiend platform (de Euroscoop) verder naar boven. Je zit hier bij achter glas en gaat in 7 minuten tijd naar boven en weer naar beneden terwijl het platform langzaam om zijn as draait. Bij opening van de Euromast in 1960 was de toren 107 hoog. Door het toevoegen van de Space Tower met de Euroscoop in 1970 werd de hoogte ineens 185 meter. Hierdoor kreeg de Euromast de status van hoogste gebouw van Rotterdam weer terug. Dat was het in 1969 bij de opening van het Erasmus MC (114,27 meter hoog) eventjes verloren.

14:00 – Het Park

In Rotterdam kom je regelmatig erg eenvoudige namen tegen die gewoon beschrijven wat iets is. Het verbaast me daarom ook niet dat een park dan ook de simpele naam Het Park heeft. Is het zo dat dit vroeger het enige park was van de stad of wist men geen originelere naam te verzinnen? Zo’n naam doet mij een beetje aan Dubai denken. Daar openen ze een hip strand dat ze The Beach noemen, de jachthaven heet er Dubai Marina en het grootste winkelcentrum heet simpelweg Dubai Mall.

Het park is zonder enige twijfel een fraai recreatiegebied in een levendige stad. Het is een rustige plek vol groen waar mensen eventjes tot rust kunnen komen. Er staan een aantal oude panden in het park, waaronder het beroemde sterrenrestaurant Parkheuvel. Ook in deze naamgeving blijkt weer hoe eenvoudig het kan zijn. Het pand staat immers op een heuvel in het park.

Wie begin jaren 90 hield van hardcorehouse muziek die zal dit park eerder kennen van het vroegere Parkzicht. Dit was de house tempel van Rotterdam. Het was misschien wel de house tempel van heel Nederland. Menig oude house classic is hier ontstaan zoals ‘Pull Over’ van de Rotterdamse deejay Speedy J. Sinds 2010 is hier de chique Harbour Club Rotterdam gevestigd. Dit restaurant staat vooral bekend vanwege de verse vis, schaal- en schelpdieren zoals de 500-grams kreeft. Aan de auto’s die nu voor het pand staan kun je wel zien dat dit restaurant in het hogere prijssegment zit.

14:40 uur – Museum Boijmans van Beuningen

Het is tijd voor ons tweede museumbezoek. Daarvoor heb ik het Museum Boijmans van Beuningen uitgekozen. Via het Museumpark lopen we naar het museum. Wat voor aankomst al direct opvalt is het mooie ontwerp van het gebouw zelf. Ik herken direct de jaren dertig architectuur. Naslag op wikipedia leert mij dat deze architectuurstroming traditionalisme heet. Ik kende de naam niet, maar weet wel dat deze stijl mij enorm aanspreekt. Niet alleen het gebouw is een plaatje om te zien, het museum zelf behoort tot mijn favoriete musea in Nederland. Het Boijmans van Beuningen heeft een flinke collectie aan beeldende kunst, waarvan een deel geëxposeerd wordt: in totaal 5594 werken. Afgelopen jaar was Museum Boijmans van Beuningen met 314.000 bezoekers het best bezochte museum van Rotterdam.

Omdat het Jaspers eerste bezoek is aan dit museum hebben we voor gekozen om voor de permanente collectie te gaan. Daar mag je echt wel een uurtje voor uittrekken. De uitgebreide en diverse collectie van het museum zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils te vinden is, zolang je maar interesse hebt in kunst. En wie heeft dat nou niet? Zo zien we oude meesters zoals Rembrandt, Rubens, Bruegel en Bosch voorbijkomen, genieten we van de surrealistische werken van Salvador Dalí en Magritte en zien we de nodige impressionistische en modernistische werken van onder andere Van Gogh, Munch en Mondriaan voorbijkomen. Volgens goed gebruik blijf ik een uur in het museum. Dat is ongeveer mijn maximale spanningsboog tijdens een museumbezoek.

Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen

Via de Westersingel lopen we in zuidelijke richting naar de Nieuwe Maas. En deze brede boulevard staan huizen die volgens mij van voor de oorlog moeten zijn. Hoewel het bombardement in 1940 groot deel van de binnenstad vernietigd heeft, is gelukkig niet alles platgegooid. Ik vermoed dat hier grotendeels vooroorlogse panden staan. Eenmaal thuis zoek ik dit natuurlijk even uit en ja hoor: de Westersingel blijkt niet getroffen te zijn door het bombardement en de herenhuizen stammen hoofdzakelijk uit de periode 1870-1900.

We hebben alweer dorst gekregen. Daarom stoppen we snel even een winkel van Albert Heijn in om twee flesjes water te kopen. Voor in totaal twee euro is onze dorst weer gelest en lopen we verder.

16:15 uur – rondvaart

De beste manier om een havenstad ontdekken is natuurlijk vanaf het water. In Rotterdam is rondvaartbedrijf Spido de beste optie omdat te doen. Het is nog steeds heerlijk weer en de voetjes doen wat zeer, dus dit is een mooi moment om een rondvaart te maken. We hebben de havenrondvaart van 16:15 uur gekozen. Deze rondvaart duurt in totaal een uur en een kwartier. Tien minuten voor vertrek kunnen we aan boord. We gaan op het bovenste dek zitten.

We varen eerst een stukje in oostelijke richting naar de Willemsbrug, waar we vervolgens weer omkeren. Het is heerlijk zo in het zonnetje. Omdat de zon inmiddels wat lager staat heb ik er wel spijt van dat ik geen zonnebril meegenomen heb. Ik knijp merkbaar met mijn ogen zodra we in westelijke richting varen. We passeren verschillende Rotterdamse iconen zoals de Kop van Zuid en de Euromast voordat we dieper het havengebied in gaan. Vanaf het water zien we Schiedam aan de stuurboordzijde liggen.

Wat later varen we de Waalhaven in waar we de containerterminals van de Heijplaat van dichtbij kunnen bewonderen. Rotterdam is nog steeds de grootste zeehaven van Europa en staat wereldwijd op de vijfde plek na de havens van Shanghai, Singapore, Qingdao en Guangzhou. Afgelopen jaar verwerkte de Rotterdamse haven maar liefst 467,4 miljoen ton aan goederen. Dat is een nieuw record voor Rotterdam. Het oude record stamt uit 2015 en bedroef 466,4 miljoen ton. Rotterdam is qua tonnage ruim twee keer zo groot dan de haven van Antwerpen, die in 2017 223,6 miljoen tonnen aan vracht verwerkte.

Voordat we terugkeren varen we nog even langs de SS Rotterdam. Dit stoomschip is het grootste passagiersschip dat ooit in Rotterdam gebouwd werd. Het is het vijfde schip dat deze naam draagt en is gebouwd in 1959. Tot eind 2000 werd het schip ingezet op de trans-Atlantische lijnvaart, waarna het nog een aantal jaren dienst heeft gedaan als cruiseschip. Sinds 2008 ligt de SS Rotterdam permanent in de Maashaven waar het sindsdien een drijvende attractie is. Op het moment dat wij voorbijvaren krijgt het schip net een schilderbeurt.

17:45 uur – Ter Marsch & Co

Nadat de boottocht ten einde is gaan we van boord en lopen naar de Witte de Withstraat. Dit is mijn favoriete straat van Rotterdam vanwege de vele leuke restaurants en bars. Zeker op een zomerse dag als vandaag is het vanwege de vele terrasjes hier prima vertoeven.

We gaan eten bij Ter Marsch & Co. Zij hebben meerdere internationale prijzen gewonnen met hun hamburgers. Jasper en mijn dochter Femke hebben hier vorig jaar gegeten en kwamen razend enthousiast terug. ‘Pap, ik heb vandaag de lekkerste hamburger ooit op’ zei mijn oogappel toen ze thuiskwam. Op dat moment heb ik ‘een hamburger eten bij Ter Marsch’ op mijn lijstje gezet om een keer te doen in Rotterdam.

We hebben geluk: er is plek. Reserveren kan hier niet. Je moet dus op goed geluk kijken of er een tafeltje vrij is. Wij hebben geluk en kunnen meteen gaan zitten. We bestellen allebei de Burgeresse en een Paulaner. De Burgeresse won in titel ‘Beste Burger Nederland 2014/2015’. Het is een hamburger van Angus Beef en Japanse Wagyu met lakjus van wintertruffel, die op een broodje geserveerd wordt met jonge sla, boerenkaas, pruimtomaat, Spaanse ui, augurk, pancetta, truffelmayo en Ter Marsch saus. We bestellen er ieder ook een portie friet bij. De burger wordt na pakweg een kwartier geserveerd. De tomaat haal ik er direct tussenuit. Ik vind dat tomaat niet thuishoort op een broodje hamburger. De Burgeresse smaakt lekker, zonder meer. Voor mij is het echter niet de lekkerste hamburger die ik ooit op heb. Het verschil tussen dochterlief en ik is dat ik al wat langer meeloop op deze aardkloot en dus al veel meer hamburgers op heb. Deze Burgeresse behoort zeker wel tot de betere hamburgers die ik in mijn leven op heb. Na afloop reken ik vijftig euro af inclusief de fooi.

18:45 uur – De IJsmaker

De simpele namen in Rotterdam zette zich nog eventjes voort in de Witte de With straat passeren bij een ijssalon die de naam ‘De IJsmaker’ heeft. Het is de zaak waar ijs gemaakt wordt, dus hoe noem je die? De IJsmaker, toch? De vorige keer dat ik Rotterdam was heb ik een zeer aangenaam ijsje op bij een andere zaak: de IJssalon. Als simpele namen gerant staan voor heerlijk ijs, dan wil ik hier ook wel even een ijsje eten. Jasper en ik sluiten daarom aan in de rij bij De IJsmaker. We nemen allebei kokosmakroonijs en oma’s appeltaartijs. Daarnaast kies ik voor een bolletje witte chocolade-ijs en Jasper voor een bolletje citroen-limoen-ijs. De ijsjes eten we zittend op een bankje in de buitenlucht op. En ja hoor: heerlijk ijs!

19:20 uur – nog een laatste drankje

Onderweg naar de auto komen we langs de Oude Haven. En dan gebeurt het: we horen de lokroep van het terras. Zoals verwacht kunnen we deze lokroep niet weerstaan. We zijn best wel moe en het is nog heerlijk terrasweer. We gaan daarom nog even op het terras van Het Witte Huis zitten om een koel drankje te pakken voor we weer huiswaarts keren.

Tegen achten zitten we in de auto op weg naar Roosendaal. Het was een drukke, warme maar bovenal geslaagde dag in Rotterdam. De stad bewijst dat het veelzijdig, boeiend en leuk is. Misschien is dit wel de leukste stad van Nederland. Ik heb nog niet iedere stad in Nederland gezien, dus ik vind het zo’n conclusie nog te voorbarig. We hebben ons vandaag beperkt tot de hoogtepunten van Rotterdam. Ik wil nog wel een keer terug om wat dieper in de stad te duiken, om wat plekken te ontdekken die niet in de top 10 bezienswaardigheden van Rotterdam staan.