Er zijn verschillende manieren om San Francisco te ontdekken. Je kunt met een huurauto op pad, je kunt de stad prima per fiets verkennen of je kunt met het openbaar vervoer reizen. Een door toeristen veel gebruikte optie is de toeristenbus die volgens een hop-on-hop-off systeem werkt. Tijdens deze dag in San Francisco gebruik ik deze populaire vorm van vervoer.

Hop-on-hop-off

Een hop-on-hop-off bus rijdt vaste routes die vooral langs voor toeristen interessante plekken en bezienswaardigheden rijden. Bij sommige plekken is het voldoende om lekker vanuit de bus te kijken, maar er zijn zeker meerdere plekken de moeite waard om even uit te stappen. Je kiest zelf waar je uitstapt en later eventueel weer opstapt. Dat kan op dezelfde halte zijn, maar ook een halte terug of verderop. Tijdens de geldigheid van je busticket kun je eigenlijk onbeperkt in- en uitstappen. Ik heb via Ticketbar San Francisco een 48 uurs dynamite ticket gekocht voor Big Bus San Francisco. Het tweedaagse ticket is niet veel duurder dan een eendaags ticket (scheelt iets van 20%) maar je hebt drie voordelen ten opzichte van het goedkopere ticket. Ten eerste kun je twee dagen met de toeristenbus reizen in plaats van één. Daarnaast kun je ook de avondtour doen. Hierbij wordt er maar één keer gestopt: op Treasure Island. Van hieraf kun je genieten van een mooi uitzicht op het verlichte Downtown San Francisco. Het derde voordeel is dat je naast de standaard route door San Francisco ook een tweede route hebt waar je aan deel kunt nemen. Dat is de Sausalito Tour die door het aan de noordkant van de Golden Gate Bridge gelegen Sausalito rijdt.

Voor mij is het de tweede volle dag dat ik in San Francisco ben. Gisteren heb ik San Francisco op de fiets ontdekt. De hop-on-hop-off tour biedt me de kans om vooral een groter deel van de stad te zien. Daarnaast worden er drie stadswandelingen aangeboden binnen het ticket waarvan ik er in ieder geval eentje wil doen: die door Chinatown.

Ik ben nog niet helemaal aan het tijdsverschil gewend. Daarom ben ik om vijf uur ‘s morgens al wakker. Tijd om lekker op mijn gemak op te starten. Iets na zessen spring ik in de douche om fris en fruitig van start te gaan.

06:35 uur – ontbijt

Bij mijn verblijf in hotel Pier 2620 Hotel Fisherman’s Wharf is het ontbijt inbegrepen in de 30 dollar resort-fee die ik als dagelijkse toeslag betaal. Amerika staat er om bekend dat de ontbijtmogelijkheden in hotels vrij karig zijn. Dit hotel is daar helaas geen uitzondering op. Ik rooster een snee brood die ik opeet met wat boter en een soort van aardbeienjam. Daarnaast pak ik een banaan. Ik kan er zo wel weer voor een paar uurtjes tegen.

sanfranciscometdebus-0635-ontbijt

07:15 uur – uitzicht vanaf Portrero

Van de gids waar ik gisteren een fietstocht door San Francisco mee gemaakt heb kreeg ik de tip om naar de heuvel Portrero te rijden omdat je van daaraf een fraai uitzicht zou moeten hebben op Downtown San Francisco. Hoewel ik vandaag met een toeristenbus op stap ga heb ik wel de beschikking over een huurauto. Die gebruik ik om de tijd op te vullen totdat de toeristenbus gaat rijden. De eerste bus rijdt pas om 09:00 uur, dus ik heb een uurtje of twee over. Binnen 25 minuten rijd ik naar Portrero. Het grappige is dat ik in eerste instantie helemaal niets merk van het uitzicht, totdat ik de auto geparkeerd heb. Op het moment dat ik in noordelijke richting kijk zie ik ineens de wolkenkrabbers van Downtown San Francisco opdoemen die bijna goudkleurig zijn door de net opgekomen zon. Een fraai plaatje!

Tip: als je zelf naar deze plek wilt navigeren ga dan naar de kruising van 19th Street en Texas Street. Parkeren is gratis in deze woonbuurt.

sanfranciscometdebus-0715-uitzicht-vanaf-portrero

07:35 uur – de ochtendspits

Op weg naar de Golden Gate Bridge maak ik kennis met een fenomeen waar je in iedere grote stad mee te maken kunt krijgen: de ochtendspits. Hierin verschilt San Francisco niet van andere grote steden. De combinatie van de vele stoplichten en het vele verkeer dat op dit tijdstip door de binnenstad rijdt zorgt voor de nodige vertraging.

sanfranciscometdebus-0735-ochtendspits

08:05 uur – Golden Gate Bridge

Tijd om de Golden Gate Bridge tijdens het gouden uur te zien. Dit is de periode na zonsondergang waarbij het zonlicht wat meer geel gekleurd is en er een soort van gouden gloed ontstaat over de objecten die door de vroege ochtendzon beschenen worden. Ik ben naar het strand gereden dat bij Crissy Field ligt. Deze voormalige militaire zone is onderdeel van wat men ook wel de Golden Gate National Recreation Area noemt. De naam Golden Gate slaat op de zeestraat die de Grote Oceaan met de Baai van San Francisco verbindt. De brug is dus naar de zeestraat vernoemd die hij overspant en heeft niets met de kleur van de brug te maken of zo.

sanfranciscometdebus-0805-golden-gate-bridge

08:25 uur – Battery Park

Ik ben nog een stukje omhoog gereden, naar Battery Park om precies te zijn. Van hieraf heb je net een wat hoger standpunt om naar de Golden Gate Bridge te kijken. Ook kun je hier een stukje wandelen door een parkje waar heel veel verschillende plantsoorten in voorkomen. Dankzij het milde klimaat kunnen heel veel verschillende plantsoorten voorkomen in San Francisco. Het park is daardoor eigenlijk een soort van botanische tuin geworden.

sanfranciscometdebus-0825-battery-park

09:20 uur – auto geparkeerd

Inmiddels ben ik terug bij het hotel. Ik parkeer de auto in de parkeergarage van het hotel. Wie in San Francisco parkeerplek nodig heeft die moet er wel rekening mee houden dat je daarvoor diep in de zakken moet tasten. Ik betaal bijvoorbeeld maar liefst $ 54,81 (48 dollar plus tax) per nacht om te parkeren bij het hotel. Elders in de stad zijn de prijzen vaak niet veel beter. Dit kan dus wel een aardige hap uit je vakantiebudget betekenen. Een huurauto ter beschikking hebben kost je op deze manier al snel 100 euro per dag aan huur, verzekering en parkeren.

sanfranciscometdebus-0920-auto-geparkeerd

09:40 uur – opstappen op de toeristenbus

De plek waar ik opstap is bij Holiday Inn Fisherman’s Wharf. Dit hotel ligt 1 blok achter mijn hotel. Hier vind je halte 2 van de busroute van Big Bus San Francisco. Ik had ook naar halte 1 kunnen lopen, maar het eerste stukje van de route die de bus dan rijdt heb ik al een paar keer gezien. Overbodig dus. Ik stond overigens om 09:30 uur bij de halte en heb dus slechts tien minuten moeten wachten op de bus. Volgens de informatie rijdt de bus met een frequentie van 10 tot 20 minuten.

sanfranciscometdebus-0940-opstappen-op-de-bus

09:55 uur – Downtown San Francisco

We rijden door het hart van de stad: Downtown San Francisco. De temperatuur is een graad of twaalf, maar door het heerlijke zonnetje voelt het warmer aan. Omdat ik op het open bovendek zit heb ik wel een (niet te dikke) jas aan. Anders zou het op deze aangename januaridag te koel geweest zijn om boven in de bus te zitten. Al rijdend krijgen we een mooi uitzicht op de Transamerica Pyramid. Dit opvallende bouwwerk is jarenlang het hoogste gebouw van San Francisco geweest, maar moet deze rol dit jaar overdragen aan een nieuwe wolkenkrabber.

sanfranciscometdebus-0955-downtown-san-francisco

10:00 uur – Hobart Building

De bus rijdt blok voor blok door Market Street. Deze straat behoort tot de belangrijkste doorgangswegen van San Francisco. Aan de rechterkant zie ik een prachtig gebouw. Het is de Hobart Building dat vooral opvalt door het asymmetrische ontwerp en de vele versieringen op de terracotta buitenkant. Het gebouw is een fraai staaltje van neoklassieke architectuur en valt op tussen de vele andere wolkenkrabbers die er omheen staan. Op het moment dat het gebouw opgeleverd werd, in het jaar 1914, was het met zijn 87 meter hoogte het tweede hoogste gebouw van de stad. Je ziet nu duidelijk dat veel andere gebouwen in de omgeving inmiddels hoger zijn dan dit fraaie bouwwerk.

sanfranciscometdebus-1000-hobart-building

10:05 uur – Union Square

Ik stap uit op Union Square. Dit plein mag je als het hart van San Francisco beschouwen. Ik heb Union Square gisteren ook al bezocht. Op dit moment van de dag is de belichting echter wel een stuk beter en liggen er minder gebouwen in de schaduw. Wat nu vooral opvalt is het groenkleurige gebouw aan de westelijke kant van Union Square. Dit is een historisch luxe hotel dat volledig het ‘The Westin St. Francis San Francisco on Union Square’ heet. Het hotel stamt uit 1904, wat twee jaar voor de grote aardbeving is die de stad in 1906 trof. De schade door deze aardbeving aan het gebouw is gelukkig vrij beperkt geweest, waardoor je het ook tegenwoordig nog kunt bewonderen. Wil je hier overnachten dan moet je rekenen op kamerprijzen die veelal rond de 300 tot 400 dollar per nacht liggen.

sanfranciscometdebus-1005-union-square

10:10 uur – wandeling door Chinatown

Bij het busticket zit deelname aan een drietal verschillende stadswandelingen inbegrepen. Vanaf Union Square vertrekt om tien uur de wandeling naar en door Chinatown. Omdat de bus wat later binnengekomen is start de wandeling vandaag om tien minuten later. Ik ben de enige toerist die meeloopt. Eigenlijk mag ik dus met een privégids op stad. De gids in kwestie heet Peter en later tijdens de wandeling blijkt dat hij 65-plusser is. Of hij nog werkt vanwege het plezier of vanuit financiële overwegingen weet ik niet en zal ik hem ook niet vragen. Dat gaat mij niets aan, maar ik vraag het mezelf wel af. De wandeling start zoals gezegd op Union Square. De gids vertelt me van alles over het plein voordat we richting Chinatown lopen.

sanfranciscometdebus-1010-wandeling-door-chinatown

Via Grant Avenue lopen we samen naar de Dragon Gate. Dit is de belangrijkste toegangspoort tot Chinatown. De typisch Chinese poort maakt meteen duidelijk dat je de Chinese wijk van San Francisco binnentreedt. Misschien is ‘wijk’ wel het verkeerde woord. Met ongeveer 100.000 inwoners is het eigenlijk een stad binnen een stad.

Gids Peter laat me verschillende plekken in Chinatown zien zoals:
– De Bank of Canton: een gebouw dat eruit ziet als een Chinese pagode. Vroeger was hier een Chinese telefooncentrale in gevestigd.
– Het Cameron House dat grotendeels opgebouwd is met hergebruikte bakstenen van na de grote aardbeving in 1906.
-  Portsmouth Square: het plein dat als het hart van Chinatown gezien wordt. Grote kans dat je hier Chinese mannen met een kaartspel bezig ziet.
– Het Sing Ching gebouw. Dit is het eerste gebouw dat na de grote aardbeving weer opgetrokken werd in Chinatown. Het is tevens het eerste gebouw in San Francisco dat architectonisch gezien Chinese elementen kreeg in de vorm van een soort pagode op de hoek van het dak.
– De Tin Hau tempel. Binnen mag je niet fotograferen, maar vanaf het balkon op de vierde verdieping heb je een aardig uitzicht op de straat.

sanfranciscometdebus-1010-chinatown-eastwestbank

sanfranciscometdebus-1010-chinatown-straat

11:20 uur – Fortune cookies

We eindigen de wandeling door Chinatown bij de Golden Gate Fortune Cookie Factory. Dit is de grootste producent van gelukskoekjes in California. Hier worden de ‘fortune cookies’ nog met de hand gemaakt en gevouwen. Een flinke klus voor de dames die ik nu aan de slag zie. Je kunt hier ook platte gelukskoekjes proeven die net vers gemaakt zijn of gelukskoekjes op maat laten maken met een boodschap er in die jij wilt. Door 50 cent in de pot te doen mag je de dames ook op de foto zetten terwijl ze aan het werk zijn. Dat is mij die ene dollar wel waard die ik doneer om beide dames te fotograferen!

sanfranciscometdebus-1120-fortunecookies

Wist je overigens dat de als Chinees geachte gelukskoekjes helemaal niet Chinees zijn? Een vergelijkbaar product werd in de negentiende eeuw in Kyoto (Japan) gemaakt. Aan het einde van de negentiende eeuw dook het fortune cookie voor het eest in de Verenigde Staten op. Dat was in San Francisco bij de Japanse Tea Garden. In California en later in heel de Verenigde Staten werd de fortune cookie snel populair als een gratis afsluiting van een maaltijd in een Chinees restaurant. Dit gebruik is nog steeds in ere in de VS terwijl men in China amper van het bestaan van dit ‘typisch Chinese’ product af weet.

11:50 uur – sanitaire stop op Union Square

Tijd om door te gaan met de busroute. De bus is er nog niet. Als ik het navraag bij een personeelslid van Big Bus dan krijg ik te horen dat het nog 5 tot 10 minuten duurt voor de volgende bus komt. Ik las daarom even een sanitaire pauze in. Dat doe ik in het openbare toilet van Union Square. Waarom verwerk ik dit in mijn verhaal? Omdat de openbare toiletten in San Francisco gratis en schoon zijn. Na ieder bezoek wordt het toilet automatisch gereinigd. Een goed voorbeeld voor andere steden.

sanfranciscometdebus-1150-sanitairestop

12:15 uur – City Hall

Na een kwartier rijden komen we aan bij een groot plein waaraan het imposante stadhuis van San Francisco staat. Het gebouw valt op door de Beaux-Arts stijl waarin het ontworpen is.  De bijna 94 meter hoge koepel is de grote blokvanger van het stadhuis. Je kunt het gebouw net als andere openbare gebouwen gewoon binnenlopen. Daarvoor moet je wel eerst door de veiligheidscontrole. Men neemt in Amerika geen enkel risico meer na 11-9-2001. De centrale hal is even groots en mooi als het gebouw zelf. Er is kosten nog moeite bespaard om iets moois weg te zetten.

sanfranciscometdebus-1215-stadhuis

12:20 uur – lunch

Op het Civic Center Plaza staan een aantal foodtrucks opgesteld. Aangezien het lunchtijd is, is het een ideaal tijdstip om hier wat te eten. Het is snel, vaak goedkoper en vaak ook nog aangenaam lekker. Bij de truck van ‘Seoul of Taipei’ bestel ik een rijstgerecht met zachtgegaard Duroc buikspek met een Taiwanese vijfkruiden jus. Het smaakt heerlijk. Ik sta de lunch te nuttigen aan een blok dat dienst doet als tafel. Ik raak hierbij al snel in gesprek met twee locals die hier ook staan te eten. Voordat we het weten gaat het gesprek al snel over de recent geïnstalleerde nieuwe president Trump. In San Francisco heerst er een duidelijk anti-Trump sentiment, wat ook door deze twee mannen weer bevestigd wordt.

sanfranciscometdebus-1220-lunch

12:55 uur – weer verder met de bus

Het voordeel van een snelle lunch is dat je ook weer snel verder kunt reizen. Ik stap weer op de bus en vervolg mijn reis vanaf zittend op de open bovenverdieping. Zo krijg ik ook een goede blik op de achterkant van het stadhuis. Onderweg passeren we nog een aantal gebouwen waar de meereizende gids iets over te vertellen heeft. Ja, je leest het goed… bij deze bussen rijdt er iemand mee die op kanaal 1 van de audioguide live commentaar geeft op alles wat we passeren. Dit gebeurt met duidelijk veel kennis over de stad, maar ook met een vleug humor. Heerlijk zo op deze zonnige vrijdag.

sanfranciscometdebus-1255-verder-met-de-bus

13:05 uur – Victoriaanse huizen

Een bouwstijl die je veel in San Francisco ziet zijn de zogenaamde Victoriaanse huizen. Erg bekend zijn de pittoreske houten huizen die in een rijtje aan de oostzijde van Alamo Square staan. Deze zogenaamde ‘painted ladies’ spelen een belangrijke rol in de leader van de ooit zo populaire televisieserie ‘Full House’. De bus rijdt niet direct langs Alamo Square, maar wel door de straten die er in de buurt liggen. Ook hier zie je vanuit de bus fraaie staaltjes van Victoriaanse huizen.

sanfranciscometdebus-1305-victoriaanse-huizen

13:20 uur – Golden Gate Park

De omgeving wordt ineens een stuk groener. Dat is een teken dat we in Golden Gate Park gearriveerd zijn. Het stadspark doet door zijn rechthoekige vorm al snel denken aan Central Park in New York. Golden Gate Park is met een oppervlakte van maar liefst 4,1 km² zelfs zo’n 25% groter dan het beroemde park in New York City. Ik stap uit bij halte 12 die in het park ligt. Deze stop bevindt zich tussen het De Young Museum en de California Academy of Science.

sanfranciscometdebus-1320-golden-gate-park

13:35 uur – Japanse Tea Garden

Tegen betaling van $ 8,00 entreegeld bezoek ik de Japanse Tea Garden. Deze Japanse tuin is een overblijfsel van de wereldexpo die in het jaar 1894 gehouden werd in San Francisco. De Japanse tuinarchitect Makoto Hagiwara is verantwoordelijk voor de inrichting van deze fraaie tuin. Ik wandel op mijn gemak door de tuin terwijl ik geniet van de manier waarop alles aangelegd is. De staat van onderhoud mag overigens perfect genoemd worden. Mooie elementen zijn de Treasure Tower Pagoda en de Drum Bridge. Deze is zo genoemd omdat de brug met zijn reflectie in het water samen de vorm van een trommel heeft.

sanfranciscometdebus-1335-japanese-tea-garden

14:00 uur – iced green tea

Een hoogtepunt tijdens een bezoek aan de Japanese Tea Garden is natuurlijk het nuttigen van thee in het theehuis. Ik heb weinig zin in warme thee, maar zie dat ze ook groene ijsthee op de kaart hebben staan. En nee, dat is niet het chemische goedje dat ze bij ons in de supermarkt en bij tankstations als groene ijsthee aanbieden. Hier is het echte gekoelde en licht gezoete groene thee. Voor $ 4,80 laat ik het me smaken op deze mooie lokatie.

sanfranciscometdebus-1400-iced-green-tea

14:50 uur – Golden Gate Bridge

Na een klein half uurtje door San Francisco rijden komt de Golden Gate Bridge in zicht. Het licht is duidelijk anders dan vanochtend. Vanaf deze kant is de rood/oranje brug mooi uitgelicht nu. Nog beter zou zijn als je je ten zuidwesten van de brug zou bevinden, maar dit is al prima zo. De bus stopt hier niet. Op het moment dat we de brug oprijden besef je pas hoe hoog dat deze is.

sanfranciscometdebus-1450-golden-gate-bridge

15:00 uur – North Vista Point

Na de rit over de Golden Gate Bridge komen we aan bij het Northern Vista Point. Zoals de naam het al aangeeft is dit het noordelijke uitzichtpunt op de brug. Hier wordt eventjes gestopt zodat je foto’s kunt maken. Omdat het al het einde van de middag is heb je vanaf deze plek nu te maken met veel tegenlicht. Dat zorgt ervoor dat de kenmerkende rood/oranje kleur van de brug nu op foto’s veel moeilijker te zien is. Je kijkt nu immers tegen de schaduwkant aan. Op deze plek keert de bus om. Hij rijdt terug naar San Francisco. Wie dat wil die kan hier overstappen op de groene ‘Sausalito’-route van Big Bus.

sanfranciscometdebus-1500-north-vista-point

16:00 uur – zeeleeuwen bij Pier 39

Rond kwart voor vier ben ik uit de bus gestapt. Dat geschiedde bij halte 21. Dit is de laatste stop van deze route. Je stapt hier uit ter hoogte van Pier 39. Deze pier is de meest bekende van Fisherman’s Wharf. Dat is niet alleen vanwege de vele shops en restaurants die hier gevestigd zijn, maar vooral ook vanwege de grote kolonie zeeleeuwen die hier iedere winter op de pontons in het water te vinden is. Ik loop naar deze pontons en geniet van de aanblik op de zonnende zeedieren. Ze pakken hier nog lekker even de laatste zonnestralen van de dag mee voordat de zon ondergaat.

sanfranciscometdebus-1600-zeeleeuwen

16:30 uur – diner

Normaal gesproken eet ik eerder wat later dan vroeg als ik op reis ben. Wetende dat ik straks een avondrondrit ga maken lijkt het me wel handig om vooraf te eten. Anders wordt het wel erg laat voor mij. Ik ga eten bij Wipe Out Bar & Grill. Dit is een typisch Amerikaans restaurant op Pier 39. Het is er opvallend druk. Het is natuurlijk vrijdag: de start van het weekend. Maar dan vraag ik me nog af waarom met massaal al op dit tijdstip gaat eten. Ik bestel een broodje pulled pork. Daar wordt friet en coleslaw bij geserveerd. Het is een prima maaltijd gezien de relatief lage prijs van $ 12,95 (exclusief tax en fooi natuurlijk). Ik bestel er een colaatje bij. Dat is hier meteen een vaas van een halve liter. Iets na vijven reken ik af. Dineren in een de Verenigde Staten is zelden een avondvullend ritueel en daar rekende ik vandaag eigenlijk ook op.

sanfranciscometdebus-1630-diner

17:25 uur – jas halen

Het zal vanavond koud zijn als ik de avondtour van Big Bus ga doen. Ik heb de hele middag alleen maar een vest aangehad, maar voor vanavond heb ik toch echt mijn jas nodig. De verwachte avondtemperatuur ligt zo rond de 11 graden, maar in het donker en met de rijwind zal het veel kouder aanvoelen. Dat ervoer ik al op het laatste stuk van de middagroute. Ik loop even naar mijn hotel dat op vijftien minuten lopen ligt om mijn jas te halen, even een nieuwe batterij in mijn camera te doen en mijn e-mails na te lopen.

sanfranciscometdebus-1725-jas-halen

18:00 uur – in de rij

De avondtour vertrekt om 18:30 uur. Men had mij geadviseerd om een half uur voor vertrek aanwezig te zijn vanaf het vertrekpunt in Fisherman’s Wharf. Dat doe ik dan al braaf. Op het moment dat ik arriveer staat er al een wachtrij waar ik netjes bij aansluit. Na ongeveer vijf minuten wachten mogen we al aan boord. Ik neem plaats op het bovendek. In de 25 minuten die volgen komt tot drie keer toe de gids van Big Bus naar boven met de mededeling aan iedereen die daar zit dat het er erg koud zal worden, dat je tijdens de rit niet mag lopen (dus niet naar beneden kunt gaan) en dat er beneden nog plek is. Ik twijfel wel een keer, maar blijf op het open bovendek zitten.

sanfranciscometdebus-1800-in-de-rij

18:30 uur – vertrek

We vertrekken in westelijke richting. Een stuk dat ik de afgelopen dagen al meerdere keren gezien heb. Sterker nog, ik heb hier zelf vanochtend nog gereden. De gids vertelt honderduit over wat we onderweg zien. Dat doet hij met veel gevoel voor humor. Hij is informatief, licht sarcastisch en goed te verstaan. Dat is wel net zo handig. Soms heb je gidsen die wat lastiger te volgen zijn.

18:55 uur – Golden Gate Bridge

Na een rit door Battery Park komen we aan bij een parkeerplaats van waaruit je een aardig uitzicht hebt op Golden Gate Bridge. Dit is de eerste keer dat de dubbeldekkerbus ook daadwerkelijk stopt. Je mag er niet uit, maar krijgt vanaf de bovenste verdieping wel een paar minuten de tijd om foto’s van deze beroemde brug te maken. Helaas staan er bij deze parkeerplek twee lantaarnpalen dusdanig irritant opgesteld dat het maken van een goede foto eigenlijk niet mogelijk is. Jammer, maar helaas. Ik moet zeggen dat dit ook niet het beste moment is om de brug te fotograferen. Hij is eigenlijk helemaal niet zo mooi belicht en komt daardoor minder goed tot zijn recht dan overdag.

sanfranciscometdebus-1855-golden-gate-bridge

19:20 uur – Bob’s Donuts

We passeren Bob’s Donuts aan Pol Street. Deze bakkerij is sinds 1960 een begrip in San Francisco. Het is één van de laatste onafhankelijke donutzaken die succesvol overeind blijft. De donuts zouden dan ook erg goed zijn. Zo goed zelfs dat beroemdheden die in San Francisco wonen of de stad bezoeken ook hier in de rij gaan staan voor hun donut. Zo zou Prince enkele maanden voor zijn dood nog om vijf uur ‘s morgens hier een donut zijn gaan halen.

sanfranciscometdebus-1920-bobsdonuts

19:45 uur – Treasure Island

Het is inmiddels aardig koud geworden. We zijn inmiddels de Bay Bridge (officieel de Oakland Bay Bridge) overgestoken en aangekomen op Treasure Island. Hier maken we de enige stop waarbij je er echt uit kunt om te fotograferen en even te plassen. Tien minuten krijgen we om te genieten van het uitzicht op de skyline van San Francisco en van de prachtig verlichte Bay Bridge. We zijn hier overigens niet alleen. Er lopen ook wasberen rond die om eten schooien en die in de prullenbakken op zoek zijn naar eetbare resten. Na tien minuten stap ik weer aan boord van de bus voor de terugrit naar Fisherman’s Wharf. Om 20:20 uur zijn we hier terug. Ik ben inmiddels aardig verkleumd. Dat komt waarschijnlijk vooral omdat ik geen handschoenen aan had maar vooral omdat ik geen muts opgezet heb. Iets wat de andere passagiers wel gedaan hebben.

sanfranciscometdebus-1945-treasureisland

De avondtour is duidelijk anders dan de dagtours van Big Bus. Je hebt amper de kans om goede foto’s te maken. Dat neemt niet weg dat het absoluut wel de moeite waard is om San Francisco te zien op het moment dat de zon onder gegaan is. Dan maar herinneringen opslaan in je brein in plaats van op de geheugenkaart van je digitale camera. Niets mis mee.

sanfranciscometdebus-1945-treasureisland2

20:40 uur – terug in het hotel

Iets na half negen ben ik terug in het hotel. Een aangename douche warmt me lekker op. Ik kan weer terugkijken op een leuke dag in San Francisco. Een hop-on-hop-off tour blijft toch een gemakkelijke manier om zoveel mogelijk indrukken te krijgen binnen één dag. Mocht je maar 1 of 2 dagen in San Francisco hebben dan zou ik het zeker aanraden om aan een hop-on-hop-off rondrit deel te nemen.

Zelf deze bustocht doen?

De hop-on-hop-off toeristenbus is een gemakkelijke manier om de highlights van San Francisco in één dag te bezoeken. Onze tip is om het 48-uurs ticket te kopen, zeker als je minstens twee dagen in San Francisco verblijft. Je kunt dan ook de avondtour doen en je hebt een tweede dag om je te laten vervoeren door de stad en eventueel nog plekken mee te pakken waar je de dag daarvoor geen tijd had.
Voor je gemak kun je je tickets voor de hop-on-hop-off bus vooraf via internet reserveren.