Veel bestemmingen lenen zich prima voor een vakantie van één dag.

Een dagje Eolische Eilanden

De Eolische Eilanden zijn een eilandengroep ten noordoosten van Sicilië. Vanaf Milazzo, Messina en vasteland bij Napels kun je de eilanden bereiken. Een bezoek van één dag aan de Eolische eilanden kun je op verschillende manieren vormgeven. Je neemt de lijndienst vanaf Milazzo en gaat zelf alle eilanden af of je boekt bij één van de touroperators een trip die je op één dag langs alle eilanden vaart. Omdat we, samen met onze dochter van 8 liever zelf ons tempo bepalen, kiezen we voor de lijndienst vanuit Milazzo.

08:00 uur – ontbijt

We starten onze dag met ontbijt in ons hotel in Milazzo. We zijn bezig aan een grote rondreis door Sicilië en willen op een dag de Eolische Eilanden verkennen. Om ’s morgens vroeg op pad te kunnen hebben we in de stad geslapen. We genieten in het zonnetje van een uitstekend Italiaans ontbijtje met uitzicht op de eilanden. Het belooft een mooie dag te worden. Ons hotel ligt op 20 minuutjes lopen van de haven. Een leuke wandeling, want  langs onze weg staan de vissers hun vangst van de dag te verkopen. Zij zijn er vanmorgen al op uit geweest. We vertrekken op tijd, want zelfs de receptioniste van het hotel kon uit de website van de veerdiensten niet opmaken hoe laat de boten vertrekken. Later komen we er achter dat de veerdienstregeling per dag, week en seizoen kan verschillen. Kortom lekker Italiaans geregeld.

ontbijt09:35 uur – veerboot naar Vulcano

Er zijn twee veerdiensten naar de Eolische Eilanden. Een voetveer en een autoveerboot. Twee grote maatschappijen verzorgen de diensten; Ustica lines en Siremar. De grote veerboot doet er beduidend langer over, dus nemen we de kleine snelle veerboot richting Vulcano. Aan de haven kun je bij de opstapplaats je kaartjes kopen. Tenzij je exact weet hoe laat je terug gaat ben je aangewezen op enkeltjes. Omdat de tijd beperkt is, één dag, en we de eilanden graag goed willen zien, kiezen we ervoor slechts twee eilanden te bezoeken. We starten in Vulcano en reizen dan door naar Lipari. De veerboot gaat behoorlijk snel. Het is lekker druk met toeristen die naar de eilanden gaan en locals op weg naar hun werk. De veerboot is, voor wie niet van varen houdt, wel wat oncomfortabel. Door de hoge snelheid deint de boot flink, maar ben je wel zo op je plaats van bestemming.

veerboot10:20 uur – Vulcano

Vulcano is een prachtig eiland en in deze tijd van jaar (we zijn er in mei) erg groen. In plaats van de hordes toeristen achterna te lopen richting de krater kiezen we ervoor om twee scootertjes te huren en zo het eiland te verkennen. Bij Romeo Paolo, vlakbij de haven,  mogen we voor 40 euro twee scooters meenemen voor de rest van de dag. We vertrekken als eerste richting Gelso. Er loopt slechts een hoofdweg op het eiland en die gaat naar de vuurtoren bij Gelso. Het is een leuke rit waarbij we omhoog klimmen richting Vulcano Piano om vervolgens over een slechte weg weer te dalen richting het water. Onderweg hebben we meerdere malen een prachtig uitzicht op de vulkaan. We genieten van de prachtige natuur, de bloemen die in bloei staan en de loslopende geiten. Ook het uitzicht op zee richting het grote eiland Sicilië is vandaag erg mooi. Onze dochter geniet achterop de brommer met volle teugen.

vulcano

scooters11:10 uur – Gelso

Gelso is een gehuchtje. Er staat een vuurtoren en een oud kerkje uit de 18e eeuw. Verder zijn er wat vakantie woningen en een restaurantje. We parkeren de scooters op de pier en lopen even via het zandpad naar de vuurtoren en het kerkje. Hoewel het kerkje niet echt bijzonder is, is het wel erg mooi gelegen en maakt het met de vuurtoren een mooi plaatje.  Voor we verder gaan, drinken we nog een cappuccino op het terras van de trattoria. De eigenaar staat ondertussen verse pasta te maken. Vast ook geen verkeerde plek om te stoppen voor de lunch. Wat opvalt aan deze plaats is de rust. Buiten het blaffen van een hond en het ruisen van de zee heerst er absolute stilte.

gelso11:50 uur – Cappo Grillo

We verstoren de rust, starten onze scooters en rijden terug naar boven. Bij Vulcano Piano slaan we dit keer rechtsaf richting Capo Grillo. Dit is een van de mooiste uitzichtpunten van het eiland. Om er te komen volgen we een hobbelig weggetje tussen de koeien richting de hoge rots die het uitzichtpunt vormt. Je kijkt vanaf hier wederom uit over de zee en de vulkaan. Wie wil kan ook een leuke avontuurlijke wandeling maken vanaf dit punt. Vulcano is erg geliefd bij wandelaars die er komen voor de rust en stilte. De vulkaan, waar we op uitkijken, is nog steeds actief ,maar barstte voor het laatst uit in 1890. We wanen ons dus wel veilig.

cappo-grillo12:07 uur – naar de andere kant van het eiland

We rijden weer langs de vulkaan en gaan op zoek naar de vulkanische stranden aan de andere kant van het eiland bij Vulcanello. Over de kleine weggetjes rijden we richting het kleine dorpje Vulcanello. Hier vind je veel kleine hotels, vakantieresorts en b&b’s Het zwart zand op het strand is erg bijzonder en voelt lekker warm. Terug richting de haven stoppen we even bij het vulkanische bad. De vieze zwavellucht bij de modderbaden is weinig aantrekkelijk, toch komen al decennia lang mensen hier een modderbad nemen in de heilzame rotte eieren lucht. Ook nu hangen er verschillende mensen met hun hoofd boven de zwaveldamp. Wij vinden het te veel stinken en gaan onze scooters terug brengen.

vulcanello12:40 uur – op het terras in Porto di Levante

De temperatuur is ondertussen aan het oplopen. Terwijl we wachten op de veerboot naar Lipari genieten we van een ijskoud Italiaans biertje. Omdat Vulcano bijna volledig leeft van de toeristenindustrie zijn de prijzen ook als zodanig. We kopen een enkeltje richting Lipari en nemen de veerboot. Een kort tochtje van ongeveer 15 minuutjes. Onze boot wordt bestuurd door de eerste hipster kapitein. Onze Italiaanse macho heeft een baard, magnum zonnebril en een sjaaltje.

porto-die-levante13:15 uur – Lipari

Vanaf de veerboot lopen we de stad in via de Corso Vittorio Emanuele II. Dit is de autovrije hoofdstraat van de stad vol leuke oude huizen en gezellige terrasjes. Lipari is een leuk oud stadje, duidelijk gericht op drommen toeristen, maar nog steeds sfeervol. We zoeken een leuk terras om te genieten van de verschillende lekkernijen die de Eolische Eilanden te bieden hebben. Lipari staat bekend om zijn Malvasia delle Lipari. Dit is een heerlijke zoete wijn, die bijna een beetje port-achtig aandoet. Heerlijk bij verse schapenkaas, ricotta en allerlei andere Siciliaanse heerlijkheden. We bestellen twee glaasjes en nemen een bord vol vleeswaren en kazen om te proeven. Het kleine restaurantje, Divino in Vino, ligt helemaal vol met heerlijke hammen, worsten en kazen.

liparieten-in-lipari15:00 uur – haventje

Via de kleine straatjes komen we in het mooie oude haventje van Lipari terecht. De Marina Corta is een klein haventje met voornamelijk vissersboten en enkele plezierjachten van toeristen. Het is een van de leukste pleintjes van Lipari. Je hebt er verschillende terrasjes en restaurants. Aan het haventje zijn enkele duikscholen te vinden. In het water rondom Lipari is het fantastisch duiken. Op de bodem rondom het eiland liggen nog steeds veel archeologische schatten. Boven het plein torent de citadel van Lipari uit. We keren het plein de rug toe een gaan richting de citadel.

haven15:30 uur –  bovenstad

Via de trappen van de Bartolomeus kerk komen in de bovenstad van Lipari terecht. Dit is het oudste en rustigste gedeelte van de stad. Boven op de citadel heb je een prachtig uitzicht over Lipari, de haven en de rest van het eiland. De plaats van de citadel wordt al sinds de prehistorie bewoond door mensen en is in de loop der eeuwen meerdere keren veroverd. Je vindt er Romeinse, Griekse, Arabische, Normandische en Byzantijnse resten. We gaan als eerste rechtsaf richting het oude Griekse theater. Een prachtige plek om onder de bomen te genieten van het uitzicht op de stad. Bij het Griekse theater liggen nog diverse stenen sarcofagen waar volgens onze dochter nog echte skeletten in te zien zijn. We keren terug op ons pad en gaan de andere kant uit richting de stadsmuren. We passeren de Chiesa de Immacolata en het archeologisch museum van de Eolische Eilanden. In dit museum zijn verschillende oude potten, sarcofagen, sieraden en andere voorwerpen te vinden uit de Oudheid, die gevonden zijn in en rondom het eiland Lipari. Via de oude poort en stadsmuren lopen we richting de haven waar de veerboten vertrekken.

bovenstadstadsmuur17:05 uur – terras

Op de eerst volgende veerboot is geen ruimte dus kopen we een kaartje voor de laatste veerboot naar Vulcano. We hebben geluk.  Om de wachttijd te veraangenamen gaan we naar het dakterras bij de veerhaven. Het terras waar we wachten op de veerboot is een van de levendigste van Italië. Vanaf het dakterras kijk je uit op de rotonde bij de veerboten. Heel Lipari moet hier langs. Scooters, kleine pick-up trucks met groenten, forenzen en toeristen. Iedereen draait, keert en toetert langs deze rotonde. Het is een film op zich. Vanaf boven bekeken is deze kneuterige minispits, die gepaard gaat met veel Siciliaans gefoeter, een prachtig schouwspel. Dat alles bekeken met een koud biertje, wat tapas en de langzaam ondergaande zon. Er zijn ergere plaatsen om te moeten wachten op een boot.

terras18:30 uur Veerboot terug naar Milazzo

Om half zeven nemen we de laatste boot terug naar Milazzo. De dienstregeling tussen de verschillende eilanden en Milazzo is niet erg betrouwbaar. Het foldertje met de dienstregeling dat we hebben meegenomen van de veerboot, komt totaal niet overeen met de tijden die je te horen krijgt bij de kaartverkoop of die bij de kaartverkoop zelf op het schema staan. Het lijkt erop dat er per dag wordt gekeken naar de hoeveelheid reizigers die mee willen. Wij zijn in ieder geval weer onderweg naar Milazzo. De boot stopt nog een keer op Vulcano en vervolgt daarna zijn weg. Na een drie kwartier varen zijn we weer in de haven van Milazzo. Onderweg naar het hotel kopen we in een osteria een heerlijke fles wijn en wat worst en kaas. Na een hele dag over de eilanden zijn we best moe. Terwijl de zon langzaam onder gaat genieten we van ons wijntje en het uitzicht op de Eolische Eilanden. De Eolische Eilanden zijn prachtig!